Bibery w akcji

Print Friendly, PDF & Email

Po wyjściu z Lygenfjordu niemiecki zespół znalazł się na otwartym morzu i obrał kurs na wschód. Warunki pogodowe były trudne, wschodni wiatr o sile 3-4o B zmusił idące w położeniu nawodnym, obciążone dodatkowym ładunkiem pokładowym U-Booty do znacznego zmniejszenia prędkości, lecz mimo to nadal występowały wibracje zagrażające uszkodzeniem “Bobrów”. Co więcej z uwagi na stwierdzoną obecność w powietrzu nieprzyjacielskiego lotnictwa, okręty-nosiciele musiały 2 razy zanurzać się awaryjnie.

Jeden z U-Bootów z dwoma Biberami na pokładzie. / Zdjęcie: Sea Classics
Jeden z U-Bootów z dwoma Biberami na pokładzie. / Zdjęcie: Sea Classics

Wszystkie te przyczyny powodowały kolejne uszkodzenia “miniaturek”. W rejonie Przylądka Północnego w czasie przeglądu wykryto zapach benzyny w dalszych 2 Biberach, co choć ograniczało siły wyprawy do zaledwie 4 jednostek, nie spowodowało jeszcze przerwania tej operacji. Dopiero awarie w krótkim czasie dwóch kolejnych transportowanych jednostek, zmusiła Niemców do podjęcia decyzji o przerwaniu akcji i niesławny powrót do Harstadt.17

Starannie zaplanowana operacja niemieckich miniaturowych okrętów podwodnych przeciwko redzie Murmańska nie doszła do skutku z przyczyn natury technicznej. Po raz kolejny dały o sobie znać mankamenty konstrukcyjne związane z układem napędowym Biberów, czemu z kolei trudno się specjalnie dziwić, wiedząc, że była to pierwsza masowo produkowana klasyczna jednostka podwodna w Niemczech.

Niepowodzenie akcji Murmańsku, spowodowało, że inne plany użycia Biberów między innymi do uszkodzenia rurociągu “PLUTO” (Pipe line dunder the Ocean) pod Kanałem La Manche czy zablokowania Kanału Sueskiego po dostarczeniu drogą powietrzną na pokładzie łodzi latającej Bohm-Voss BV 222, pozostały jedynie w fazie czysto teoretycznych rozwiązań.18

Maciej S. Sobański

Biografia

Biereżnoj SS., Służba okrętów floty włoskiej w Rosji, “Okręty Wojenne” nr 3/93.

Biereznoj SS., Fłot SSSR – korali i suda lendliza, ST. Petersburg 1994.

Conway`s All the World`s Fighting Ships 1906 – 1921, London 1985.

Gozdawa-Gołebiowski K. Wywerka-Prekurat T., Pierwsza wojna światowa na morzu, Gdańsk 1973.

Lohmann H., Hildebrand HH., Die deutschen Kregsmarine, bd II, Bad Hauheim 1956-1964.

Meister J., Bibery protiw Archangielsk “Ganbut” nr 7, St. Petersburg 1994.

Nowak J., Ostatnia broń Dönitza, Gdynia 1960.

Rossler E., Geschichte der deutschen U-Bootbaus, bd 2. Augsburg.

Sawieliew JW., Ot Skapa-Flou do Wajengi na Linkowie Archangielsk, “Gangut” nr 9, ST. Petersburg 1995.

Sieche EF., German human torpedos and midget submarines>, “Warship” No 14/1980.

Smolis S.,  Podwodna broń dywersyjna, Warszawa 1974.

Wojewódka C., Działania niemieckich podwodnych sił szturmowych na morzu w latach 1944-45, “Przegląd Morski” 3/1958

——————–

17 Wg Meister J., Libery Protów Archangielsk, “Gangut” nr 7, ST. Petersburg 1994, Nowak J., Ostatnia broń Dönitza, Gdynia 1960.

18 Sieche EF., German human torpedos and midget submarines, “Warship” No 14/1980.

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *