Historia Łotewskich Sił Morskich 1919-1940 cz.1

Print Friendly, PDF & Email
Statek pasażerski Neubad w latach swojej świetności. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev
Statek pasażerski Neubad w latach swojej świetności. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev
Baltija – (09.1919 – 12.1919)

Zbudowany przez stocznię Lindormen w Göteborgu, jako żelaznokadłubowy holownik Johan Ernst. Na początku I wojny światowej w Rydze jako cywilny holownik portowy Baltija. W 1915 roku zarekwirowany przez Korpus Inżynierii Fortyfikacyjnej w Ust-Dwinsku. Od lipca 1918 roku pod niemiecką, a  od  stycznia 1919 roku pod kontrolą Bolszewików. Od maja 1919 roku we flotylli rzecznej Landeswehry. We wskazanym okresie w służbie Dywizjonu Morskiego Sił Zbrojnych Republiki Łotwy. Będąc pod banderą niemiecką zatonął w dniu 17 października 1944 roku w sztormie koło Ventsplis.

Hamburg – (07.1919 – 1920) – Patrz Lāčplēsis w Rozdziale 5.

Nadezhda – (09.1919 – 12.1919) Zbudowany w  1914, jako stalowokadłubowy holownik śrubowy Nadezhda dla H.  Balloda. Zarekwirowany w  1915 roku przez rosyjską Flotę Bałtycką jako jednostka do  transportu min fortyfikacyjnych w Ust-Dwinsku. W lutym 1918 roku przejęty przez armię niemiecką jako „S.A. 74” w ryskiej sekcji FECH2. Od stycznia 1919 roku pod kontrolą bolszewicką, a od maja tego roku we flotylli rzecznej Landeswehry. We wskazanym okresie w służbie Dywizjonu Morskiego Sił Zbrojnych Republiki Łotwy. W 1924 roku w eksploatacji portu ryskiego jako holownik Ceriba. Będąc pod banderą niemiecką zatonął w dniu 20 lipcu 1944 roku poderwawszy się na minie u ujścia rzeki Dźwiny (Daugava).

Neubad – (07.1919 – 1921)

Zbudowany w  1907 roku przez stocznię Lange & Sohn w Rydze, jako stalowokadłubowy pasażerski parowiec śrubowy Neubad ze 190-cioma miejscami pasażerskimi (numer stoczniowy 204). W 1915 roku zarekwirowany przez Flotę Bałtycką jako jednostka portowa przeznaczona do eksploatacji w  Rewalu. W  dniu 25  lutego 1918 roku zajęty w Rydze przez wojska niemieckie. Od  stycznia 1919 roku pod kontrolą bolszewicką, uzbrojony w  dwa działa kalibru 120 mm. W dniu 22 maja tego samego roku zajęty przez wojska Landeswehry i przezbrojony w niemieckie działa kalibrów 88 mm i 50 mm. Przejęty przez rząd Ulmanisa w dniu 2 lipca 1919 roku i wcielony do sił uzbrojenia minowego flotylli łotewskich nacjonalistów w Zatoce Ryskiej.

Po  roku 1921 eksploatowany w  służbie przybrzeżnej jako Kaja. Zatonął w dniu 9  września 1926 roku po  kolizji koło Daugavgrīva (Ust-Dwinsk).

Podczas Wojny o Niepodległość, oprócz kanonierki O  oraz wymienionych wyżej jednostek trałowych, w  łotewskich siłach zbrojnych było przez krótki czas kilka innych niewielkich parowców uzbrojonych. Pełniły one służbę na wodach przybrzeżnych oraz rzecznych

Holownik parowy Casear. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev
Holownik parowy Casear. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev
Caesar – (13.10.1919 – 11.1919)

Zbudowany przez stocznię Strauß & Kruming w Rydze, jako żelaznokadłubowy holownik śrubowy Tsezar dla I.  G.  Zeeberg w Rydze. W 1915 roku zarekwirowany przez Korpus Inżynierii Fortyfikacyjnej w  Ust- -Dwinsku. Przejęty przez armię niemiecką i wcielony do służby w ryskiej sekcji FECH jako Cäsar, po tym jak jego załoga uciekła wraz z żołnierzami rosyjskimi z Rygi w dniu 21  sierpnia 1917 roku. W  styczniu 1919 roku zajęty przez łotewskich Bolszewików w  Mitawie nad rzeką Lielupe. Już jednak 18 marca został przejęty przez wojska Landeswehry i uzbrojony do służby w rzecznej flotylli Żelaznej Dywizji, którą pełnił do lipca 1919 roku. W czasie jej trwania brał udział w bitwie z wojskami bolszewickimi mającej miejsce w dniach 22-23 maja.

Rozbrojona we wrześniu 1919 roku, jednostka powróciła do właścicieli jako Caesar, jednak już 13 października została zmobilizowana do służby w Dywizjonie Morskim Sił Zbrojnych Republiki Łotwy. Pełniła ją o listopada 1919 roku. W późniejszych latach ponownie była eksploatowana w Rydze pod nazwą Caezar. Jej ślad urywa się we wrześniu 1944 roku, w którym to miesiącu pełnił służbę w  niemieckim „Nachschubbataillon 800”3.

Lielupe – (13.10.1919 – 11.1919)

Zbudowany przez stocznię Strauß &  Kruming w  Rydze, jako żelaznokadłubowy holownik śrubowy Lielupe dla A.  Bersina. W  1915 roku zarekwirowany przez Służbę Artylerii Fortyfikacyjnej w Ust-Dwinsku. Po wycofaniu się wojsk rosyjskich w dniu 21 sierpnia 1917 roku przejęty przez armię niemiecką i jako Lielupe wcielony do  służby w  ryskiej sekcji FECH. W styczniu 1919 roku przejęty przez łotewskich Bolszewików i przemianowany na Lelupe. W dniu 22 maja, pod czas remontu został przejęty przez wojska Landeswehry. We wskazanym okresie w służbie Republiki Łotwy. W październiku 1940 roku znacjonalizowany przez Łotewską SRR. W lipcu 1941 roku w Rydze czas remontu został przejęty przez wojska Landeswehry. We wskazanym okresie w służbie Republiki Łotwy. W październiku 1940 roku znacjonalizowany przez Łotewską SRR. W lipcu 1941 roku w Rydze.

Sekunda w 1919 roku w rzecznej flotylli Żelaznej Dywizji. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev
Sekunda w 1919 roku w rzecznej flotylli Żelaznej Dywizji. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev

Sekunda – (07.1919 – 08.1919) Zbudowany w 1894 roku przez stocznię Mantel w  Rydze, jako żelaznokadłubowy pasażerski parowiec śrubowy Sekunda (II) dla A. Ausburg z Rygi. W dniu 22 sierpnia 1917 roku przejęty przez FECH jako Sekunda. W styczniu 1919 roku przejęty przez łotewskich Bolszewików w  Mitawie nad rzeką Lielupe. Już jednak 18 marca został przejęty przez wojska Landeswehry i  uzbrojony do  służby w rzecznej flotylli Żelaznej Dywizji, którą pełnił do lipca 1919 roku. Po krótkim okresie służby w łotewskich siłach zbrojnych zwrócony właścicielowi. W 1924 roku przebudowany praktycznie na nową jednostkę o większych wymiarach: 29,0 m x 5,5 m x 2,0 m oraz liczbie pasażerów zwiększonej z pierwotnych 225 do  346. W  lipcu 1941 roku w  Rydze pod banderą niemiecką, w  dniu 18 października 1944 roku w Lipawie – brak śladów z lat późniejszych.

T – (07.1919 – 1922) – Patrz Artilērists w Rozdziale 3.3.

(ciąg dalszy nastąpi)

Tłumaczenie z języka angielskiego: Jarosław Palasek

——————–

3 800 Batalion Logistyczny

Przeczytaj też:

Cataliny – mordercy niemieckich U-Bootów cz.1

Ciekawostka historyczna – Co to jest – Czarna dziura atlantycka?

Ciekawostka historyczna – Dlaczego niemieckie U-Booty nazywano „pływającymi karawanami”?

Amerykańskie skrzydła nad europejskimi wodami czyli Amerykańskie lotnictwo morskie w I Wojnie Światowej

Deutschland – podwodny statek handlowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *