Historia Łotewskich Sił Morskich 1919-1940 cz.1

Print Friendly, PDF & Email

3. ŁOTEWSKIE OKRĘTY WOJENNE

3.1 Marynarka Wojenna

O – mała kanonierka

Były ryski holownik zbudowany w 1915 roku. Zajęty przez Bolszewików i zmobilizowany przez jednostki obrony terytorialnej [Landeswehr] Niemców Bałtyckich jako łódź łącznikowa O. Zwrócona przez Niemców Łotwie w listopadzie 1918 roku i  wiosną następnego roku wprowadzona do służby w siłach morskich łotewskiego rządu Andrievsa Niedra z pozostawionym oznaczeniem O. Już latem 1919 roku zdobyta w Daugavgrīva (Bolderāja) przez wojska estońskie prowadzące operację przeciwko armii Niemców Bałtyckich w północnej Łotwie.

O  została przeprowadzona do  Tallina i we wrześniu 1919 roku wcielona do floty estońskiej jako kanonierka i  trałowiec pod nazwą Meeme. Wykazywana w służbie w 1920 roku. Podczas trałowania koło wyspy Naissaari w dniu 14 listopada 1924 roku pod jej rufą eksplodowała zaplątana w trale mina. Zachowująca pływalność Meeme została wzięta na hol. Ostatecznie jednak zatonęła u północno-zachodniego krańca Naissaari.

Virsaitis – kanonierka

Zbudowany przez A. G. Neptun w Rostoku dla Cesarskiej Marynarki Niemiec jako trałowiec floty M  68 (numer stoczniowy 382), wodowany 25 lipca 1917 roku i wprowadzony do  służby 6  października 1917 roku. W dniu 29 października tego samego roku poderwawszy się na minie u ujścia rzeki Daugava zatonął na płytkich wodach u brzegów Daugavgrīva. Żywotnie ważne przedziały okrętu pozostały przy tym nienaruszone.

Podniesiony przez łotewskich Bolszewików w 1918 roku, M 68 został przeprowadzony na remont do Rygi i w styczniu 1919 roku wcielony do łotewskiej Flotylli Radzieckiej jako okręt dowodzenia Sarkana Latviya. Zdobyty w Rydze w maju 1919 roku przez oddziały korpusu niemieckiego, itis zachowując przy tym część wyposażenia do trałowania.

W lipcu 1924 roku kanonierka miała honor podniesienia z wody piątej maszyny lotnictwa morskiego Hanriot HaD-17E2 zakupionej we Francji i przywiezionej do Lipawy przez parowiec Stella oraz przetransportowania go do Rygi gdzie został wprowadzony do służby w dniu 30 lipca.

Kanonierka Virsaitis będąca jednostką flagową marynarki łotewskiej. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev
Kanonierka Virsaitis będąca jednostką flagową marynarki łotewskiej. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev

W lipcu tego roku został wcielony do Flotylli nacjonalistów litewskich, która w dniu 10 sierpnia stała się Dywizjonem Morskim Sił Zbrojnych Republiki Łotwy. Po  rozszerzonym remoncie kapitalnym, w  dniu 12 czerwca 1921 roku okręt został wprowadzony do służby jako kanonierka Virsa.

Virsaitis z dodatkowym brytyjskim działem kalibru 76 mm zamontowanym na rufie. Blisko niego widoczne dwa karabiny maszynowe Vickers wystające ponad gródź. Łatwo rozpoznawalne jest prawoburtowe działo 57 mm usytuowane na śródokręciu oraz rufowe rosyjskie działo Canet kal 76 mm. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev
Virsaitis z dodatkowym brytyjskim działem kalibru 76 mm zamontowanym na rufie. Blisko niego widoczne dwa karabiny maszynowe Vickers wystające ponad gródź. Łatwo rozpoznawalne jest prawoburtowe działo 57 mm usytuowane na śródokręciu oraz rufowe rosyjskie działo Canet kal 76 mm. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev

Okręty podwodne Ronis i Spidola po przybyciu z francuskiej stoczni. / Zdjęcie: Centralne Archiwum Wojskowe
Okręty podwodne Ronis i Spidola po przybyciu z francuskiej stoczni. / Zdjęcie: Centralne Archiwum Wojskowe

W dniu 19 sierpnia 1940 roku Virsaitis została wcielona do Radzieckiej Floty Bałtyckiej jako trałowiec i 17 października tego samego roku przemianowana na  T-297. W dniu 25 lipca 1941 roku jednostkę przeklasyfikowano na eskortowiec, przy czym powróciła ona do swej starej nazwy – Virsaitis. Od listopada okręt uczestniczył w ewakuacji radzieckiego garnizonu Hanko. Podczas osłony konwoju ewakuacyjnego w dniu 3 grudnia tego roku poderwał się na minie i zatonął (na pozycji 59o54’5”N; 25o29’0”E), ze znacznymi startami w ludziach.

Uwaga:

W nieznanym okresie zdemontowano parę żurawików łodziowych usytuowaną w prawoburtowej części pokładu rufowego montując na pokładzie działo kalibru 75 mm.

Ronis, Spīdola – okręty podwodne, typ „Loire-Simonot”

Ronis – Zbudowany przez S.A. des Ateliers & Chantiers de la Loire w Nantes. Jego stępkę położono w 1925 roku, okręt wodowano w dniu 1 lipca 1926 roku i wprowadzono do służby w 1927 roku.

Kolejne ujęcie okrętów podwodnych, na pierwszym planie Spidola, za nim Ronis. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev
Kolejne ujęcie okrętów podwodnych, na pierwszym planie Spidola, za nim Ronis. / Zdjęcie: zbiory Dmitry Dmitryev

——————–

2 FECH – Feldeisenbahnchef – organizacja transportu kolejowego Armii Niemieckiej. Jej pełna nazwa: „Chef des Feldeisenbahnwesens, Abteilung Schiffahrt”

Przeczytaj też:

Cataliny – mordercy niemieckich U-Bootów cz.1

Ciekawostka historyczna – Co to jest – Czarna dziura atlantycka?

Ciekawostka historyczna – Dlaczego niemieckie U-Booty nazywano „pływającymi karawanami”?

Amerykańskie skrzydła nad europejskimi wodami czyli Amerykańskie lotnictwo morskie w I Wojnie Światowej

Deutschland – podwodny statek handlowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *