Deutschland – podwodny statek handlowy

Podczas pierwszego rejsu statek przebył 8450 mil morskich w tym 190 w zanurzeniu. Rejs okazał się bardzo dochodowy, cały ładunek został wyceniony na 17,5 mln marek niemieckich i przewyższał ponad czterokrotnie koszt budowy statku.

Deutschland w New London - 1916. / Zdjęcie: Nova
Deutschland w New London – 1916. / Zdjęcie: Nova

Po udanym pierwszym rejsie Deutschland został ponownie wysłany w rejs handlowy, tym razem w dniach 11 października a 10 grudnia 1916 roku przebył trasę z Bremy do New London. Tak jak pierwszy rejs drugi okazał się wielkim sukcesem komercyjnym.

Niemiecki parowiec Wilhead na kotwicy w New London w stanie Connecticut skutecznie zasłaniał Deutschlanda przed ciekawskimi. Zdjęcie wykonane przez Eddiego Jacksona. / Zdjęcie: edwardnjackson.com
Niemiecki parowiec Wilhead na kotwicy w New London w stanie Connecticut skutecznie zasłaniał Deutschlanda przed ciekawskimi. Zdjęcie wykonane przez Eddiego Jacksona. / Zdjęcie: edwardnjackson.com

Kiedy Deutschland podczas drugiego rejsu przybył do New London w stanie Connecticut w styczniu 1917 roku (na trzy miesiące przed przystąpieniem do wojny Stanów Zjednoczonych przeciwko Niemcom) Stany Zjednoczone niechętnie ale nadal honorowały wolny status handlowy z Niemcami. Statek zacumował przy nabrzeżu chowając się za sylwetką niemieckiego parowca Wilheada, który miał skutecznie chronić przed wścibskim wzrokiem ciekawskich.

Zdjęcie Eddiego Jacksona wydrukowane w lokalnej gazecie. / Zdjęcie: edwardnjackson.com
Zdjęcie Eddiego Jacksona wydrukowane w lokalnej gazecie. / Zdjęcie: edwardnjackson.com

Eddie Jackson mieszkaniec New London postanowił wykonać fotografię Deutschlanda, w tym celu wypożyczył kajak i wiosłując wokół Wilheada ujrzał niemiecki statek podwodny i wykonał zdjęcie. Szybko musiał się jednak oddalić gdyż z pokładu parowca w jego kierunku poleciały ciężkie deski.

Holownik Timmins i Deutschland. / Zdjęcie: ghostsofbaltimore.org
Holownik Timmins i Deutschland. / Zdjęcie: ghostsofbaltimore.org
Deutschland w porcie w New London podczas załadunku w listopadzie 1916. / Zdjęcie: uboat.net
Deutschland w porcie w New London podczas załadunku w listopadzie 1916.
Zdjęcie: uboat.net

Podczas opuszczania amerykańskiego portu doszło do niecodziennego zdarzenia. Deutschland zderzył się z towarzyszącym mu holownikiem, który w konsekwencji tej kolizji zatonął. Na holowniku zginęło pięć osób. Kolizja spowodowała uszkodzenie dziobu i Deutschland musiał powrócić do portu w New London na krótki remont. Po przeprowadzeniu niezbędnych napraw statek wypłynął w rejs powrotny i bez przygód powrócił do Niemiec przywożąc chemikalia, leki, nikiel, cynę oraz kauczuk. Po powrocie kapitan Paul König napisał książkę o dwóch wyprawach Deutschlanda. Władze Niemiec nagłośniły wydanie książki w Niemczech oraz Stanach Zjednoczonych licząc na złagodzenie negatywnego nastawienia opinii publicznej nadszarpniętej w wyniku prowadzenia nieograniczonej wojny podwodnej.

Przygotowania do kolejnego rejsu zostały przerwane w styczniu 1917 roku. Wpłynęły na to pogarszające się stosunki dyplomatyczne pomiędzy Niemcami a Stanami Zjednoczonymi. Wrogie nastawienie opinii publicznej, która była zbulwersowana prowadzoną przez Niemcy nieograniczoną wojną podwodną oraz przystąpieniem Stanów Zjednoczonych do wojny z Niemcami. Wypowiedzenie wojny było częściowo spowodowane atakami niemieckich okrętów podwodnych na statki transportujące surowce do Wielkiej Brytanii, które zdarzały się czasami na granicy amerykańskich wód terytorialnych.

Tak dużymi jednostkami zainteresowała się Kaiserliche Marine, która potrzebowała dużych okrętów podwodnych, do zwalczania żeglugi brytyjskiej na odległych, niestrzeżonych przez alianckie okręty wojenne akwenach.