Operacja „Ostfront” cz. 2

Print Friendly, PDF & Email

Na przecięciu kursów

Tymczasem Admiralicja Brytyjska, już powiadomiona o prawdopodobnym wyjściu w morze niemieckiego pancernika (godz. 03.39)15, o godz. 04.19 dnia 6 grudnia wysłała radiogram do admirała Frasera o zagrożeniu JW-55B ze strony grupy Scharnhorsta. Ostrzeżony został także dowódca Floty Północnej admirał A.G. Gołowko, który wysłał w rejon Przylądka Północnego okręty podwodne L 20,16 K 2117 i S 10218. W gotowości bojowej postawione zostały niszczyciele i lotnictwo. O godzinie 04.00 dnia 26 grudnia 1943 r. sytuacja na Morzu Barentsa przedstawiała się następująco:

• konwój RA-55 nadal nie wykryty znajdował się 220 Mm na zachód od Wyspy Niedźwiedziej (74º42’N i 05º27’E), kurs 217º (inne źródła 267º), prędkość 8 w,

• konwój JW-55B znajdował się 50 Mm na południe od Wyspy Niedźwiedziej (73º31’N i 15º54’E), kurs 070º, prędkość 8w,

• okręty Force 1 płynące kursem 235º i z prędkością 18 w znajdowały się około 150 Mm na wschód od JW-55B (73º52’N i 27º12’E),

• okręty Force 2 płynące z prędkością maksymalną 24 w (przy silnym wietrze zachodnim dochodzącym do 7º w skali Beauforta), kursem 080º, znajdowały się 210 Mm na południowy-zachód od JW-55B (71º07’N i 10º48’E), • Scharnhorst wraz z niszczycielami podążał kursem północnym i znajdował się około 100 Mm od Przylądka Północnego.

Rys. Przemysław Federowicza
Rys. Przemysław Federowicza

Sytuacja na Morzu Barentsa przez obie strony była znana tylko w zarysach. Admiralicja Brytyjska wiedziała już o wyjściu w morze Kampfgruppe, lecz nie znała jej położenia, natomiast Kriegsmarine utraciło kontakt z konwojem poprzedniego dnia, a lokalizacja ciężkiej grupy osłonowej do tej pory nie została ustalona.

Wobec prawdopodobnego ataku niemieckiego pancernika, admirał Fraser o godz. 04.01 rozkazał konwojowi JW-55B obranie kursu północnego oraz przesłał swoją pozycję i zapytanie do admirała Burnetta o jego kurs, prędkość i położenie. W tym czasie Force 2 znajdowało się na pozycji 71º07’N i 10º48’E i z prędkością 24 w podążało kursem 080º. Odpowiedzią na pytanie był meldunek wysłany z pokładu krążownika Belfast o godz. 05.46, kiedy Force 1 znajdowało się na pozycji 73º38’N i 26º00’E i z prędkością 18 w podążało kursem 235º. Godzinę później o 06.28 admirał Fraser rozkazał ponowną zmianę kursu JW-55B na północno-wschodni, a eskadrze krążowników nakazał przyjąć kierunek na zbliżenie do konwoju. O 06.51 rozkaz ten został odebrany na krążowniku Belfast i po rozszyfrowaniu i uformowaniu nowego szyku Force 1 o 07.12 przyjęło kurs 270º. Wytyczne dotyczące zmiany kursu JW-55B zostały zrealizowane krótko po godzinie 07.00, kiedy to konwój przyjął kurs 035º.

Tymczasem niemiecka grupa b ojowa o 07.30 znalazła się na pozycji 73º52’N i 23º10’E 40 Mm na południowy-wschód od Wyspy Niedźwiedziej. Na podstawie wyliczeń kursu i prędkości, od znanej z poprzedniego dnia pozycji konwoju, Kampfgruppe osiągnęła już styczność z JW-55B. Konwój według przewidywań miał znajdował się na południowy-zachód od grupy bojowej. O 07.30 admirał Bey wydał rozkaz poszukiwania konwoju przez niszczyciele we wskazanym kierunku. W kolejności od najbardziej wysuniętego na północ okręty Z 38, Z 30, Z 29, Z 34 i Z 3519 z prędkością 12 w rozpoczęły patrol bojowy. Za nimi podążał pancernik, realizując plan ataku wykorzystujący jako główną siłę uderzeniową niszczyciele. Silne fale wpływające skutecznie na możliwości manewrowe niszczycieli zmusiły zespół do zmniejszenia prędkości do 10 w.

Brytyjski krążownik lekki Belfast, który później tak dzielnie walczył z Scharnhorstem. / Zdjęcie: „Ships of the World”
Brytyjski krążownik lekki Belfast, który później tak dzielnie walczył z Scharnhorstem. / Zdjęcie: „Ships of the World”

——————–

15 Kolejną przechwyconą i rozszyfrowaną depeszą był rozkaz rozpoczęcia operacji „Ostfront”. Następny meldunek trafił na biurko oficera w sztabie O.I.C. o godz. 02.33 (26 grudnia), który został wysłany z pokładu Scharnhorsta i był skierowany do dozorowca V5903. Informował on jego dowódcę, że o 18.00 (25 grudnia) jego kurs będzie kolizyjny do kursu pancernika i nakazywał mu jego zmianę.

16 Dowódca V.F. Tamman, wyruszył na patrol

16 grudnia 1943 r. i 20 grudnia postawił 20 min w Porsangerfjord, 26 grudnia został przydzielony do operacji przeciwko Scharnhorstowi.

17 Dowódcą K 21 i 1 dywizjonu Łunin. Okręt przebywał na patrolu od 26 grudnia. Przybył na miejsce bitwy dwie godziny po zatopieniu niemieckiego pancernika. Powrócił do bazy 2 stycznia 1944 r.

18 Dowódca L.J. Gorodniczy. Na patrolu od 26 grudnia do 3 stycznia 1944 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *