Cataliny – mordercy niemieckich U-Bootów cz.1
„Wpadka” Catalin na Hawajach
7 grudnia 1941 roku nastąpił atak lotnictwa japońskiego na bazę floty amerykańskiej w Pearl Harbor. W bazach na Hawajach i Midway stacjonowały jednostki dalekiego zwiadu lotniczego.
Kontradmirał Patrick Bellinger miał do dyspozycji aż siedem dywizjonów, które ogółem miało na stanie aż 81 Catalin, z czego sprawnych było 72 maszyny. W dniu ataku w powietrzu było 14 maszyn i żadna nie wykryła japońskiego zgrupowania. Japońskie okręty nie zostały zauważone w drodze na Hawaje.
Po ataku na bazę w Pearl Harbor powołana została specjalna komisja senacka, która miała wyjaśnić, dlaczego nie wykryto japońskiego zgrupowania. Tym bardziej, iż podczas wielkich manewrów floty japońskiej u wybrzeży USA, okręty te zostały bez trudu wykryte przez lotnictwo morskie.
Okazało się, iż winna była nonszalancja i nie wiara, iż można zaatakować bazę na Hawajach. Te Cataliny, które były w powietrzu szukały Japończyków nie tam gdzie byli, lub latali nie szukając przeciwnika w ogóle. Na usprawiedliwienie załóg Catalin była japońska taktyka. Okręty wojenne Japonii zbliżały się od północy, czyli z kierunku, którego nie brano pod uwagę. Dlatego samoloty US Navy były gdzieś indziej niż okręty Japonii.
Załoga Cataliny zauważyły tylko jeden z okrętów podwodnych podchodzących, do Pearl Harbor i zaatakowały go wraz z niszczycielem USS Ward. Zatopionym okrętem był HA-18 lub HA-20, gdyż oba okręty zatonęły wraz z załogami podczas ataku.
Największe sukcesy Catalin
Łódź latająca Catalina z 209. Dywizjonu RAF startująca z Irlandii Północnej odnalazła pancernik Bismarck ok. 690 mil morskich na północny zachód od Brestu. Dzięki temu udało się ponownie zaatakować niemiecki pancernik i ostatecznie go zatopić.
W 1942 roku Cataliny odkupiły swoją winę z ataku na Pearl Harbor i w porę wykryły zbliżający się zespół inwazyjny floty japońskiej zmierzający ku Midway. Amerykanie wiedzieli, że Japończycy chcą zaatakować Midway, należało jednak wcześniej zlokalizować wrogie okręty. Samoloty zwiadowcze dalekiego zasięgu Catalina odkryły japońskie zgrupowanie w odległości 700 mil od Midway. Cataliny przeprowadziły udany atak bombowy uszkadzając jeden zbiornikowiec. Flota japońska była śledzona przez Cataliny, co dało dowództwu czas na przeprowadzenia ataku.
Bitwa o Midway była pierwszą porażką floty japońskiej od 350 lat.
O krok od tragedii
Pod koniec 1992 roku w listopadzie alianci mieli wylądować w Afryce Północnej. Operacja ta otrzymała kryptonim Torch. Przygotowania te były prowadzone w ścisłej tajemnicy. Tymczasem 26 września zdarzył się wypadek, który mógł zniweczyć całą operację. Samolot typu Catalina z oficerem wiozącym list, w którym zawiadamiano o przesunięciu lądowania na 8 listopada, runął na wybrzeże Hiszpanii koło Kadyksu. Na szczęście nim informacje dotarły do Niemców wojska sprzymierzone wylądowały już w Afryce.
c.d.n.
Biografia
Tomasz Szlagor, PBY Catalina w służbie cz.1.,www.zbiam.pl (dostęp 2022.11.24).
Consolidated PBY Catalina, www.wikipedia.org, (dostęp 2022.11.24).
Bogusław Wołoszański, Encyklopedia II wojny światowej front. Warszawa, Wydawnictwo Amber, 1997 r.
II wojna światowa encyklopedia uzbrojenia, Warszawa, Wydawnictwo Muza S.A., 2000 r.
Pajdosz Waldemar, Zalewski Krzysztof, Amerykańskie lotnictwo pokładowe 1941-1942, Wydawnictwo Lampart, Warszawa 1996 r.
Lipiński Jerzy, Druga wojna światowa na morzu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1970 r.
Eckard Wentzel, Wojna U-Bootów na Morzu Norweskim, Wydawnictwo Finna, Gdańsk 2013 r.
Przeczytaj też:
Pierwsze okręty podwodne Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych
Rosyjski atomowy okręt podwodny AS-31 Losharik ma być gotowy w 2024 roku
Śledzenie pocisków rakietowych przez Amerykańskie Siły Kosmiczne (USSF)
Ciekawa historia
Niemcy nie mieli zbyt wesoło pod koniec wojny.
Ciekawa historia