Rosyjski niszczyciel Hangzhou eskortuje lotniskowiec Fujian

Print Friendly, PDF & Email
Niszczyciel typu 956E  Hangzhou i lotniskowiec Fujian. / Zdjęcie: 琴石2022
Niszczyciel typu 956E Hangzhou i lotniskowiec Fujian. / Zdjęcie: 琴石2022

Po rozpadzie Związku Radzieckiego w Rosji pojawiły się propozycje sprzedaży niekompletnych niszczycieli klasy Sovremenny za granicę. W sierpniu 1997 r. rosyjskie media po raz pierwszy podały, że Chiny i Rosja podpisały kontrakt na zakup okrętu wojennego o wartości 800 milionów dolarów.

Kontrakt ten obejmował zakup dwóch niszczycieli klasy Sovremenny, oznaczonych jako projekt „956E” (gdzie „E” oznacza „Eksport”) wraz z towarzyszącymi im systemami uzbrojenia, w tym helikopterami pokładowymi.

Po podpisaniu umowy na zakup niszczycieli rosyjska agencja eksportu broni planowała kontynuować i bezpośrednio sprzedać dwa niszczyciele będące w budowie w stoczni Severnaya Verf (dawniej im. Żdanowa) w Sankt Petersburgu.

Były to Jekaterynburg (numer kadłuba 878, ukończony w 65%) i Aleksander Newski (numer kadłuba 879, ukończony w 35%), co pozwoliło zaoszczędzić ponad dwa lata czasu budowy.

W tym czasie Marynarka Rosyjska nie była w stanie finansowo przyjąć tych nowych okrętów ze względu na znaczne długi wobec stoczni. Po wewnętrznych negocjacjach w rządzie rosyjskim, 21 listopada 1997 roku Stocznia Severnaya Verf podpisała kontrakt z rosyjską agencją eksportu broni na transfer tych okrętów do Chin.

Kontrakt ten był wówczas jednym z największych projektów w dziedzinie chińsko-rosyjskiej współpracy wojskowo-technicznej. 956E różnił się od standardowych okrętów klasy Sovremenny radzieckiej marynarki wojennej nowymi głównymi kotłami i zaktualizowanym zautomatyzowanym systemem komunikacji radiowej. Pierwszy niszczyciel, Jekaterynburg, został zwodowany w maju 1994 roku i miał już zainstalowane pewne wyposażenie. W pełni wyposażony 19 lipca 1999 roku opuścił Sankt Petersburg i udał się na próby na Morzu Bałtyckim.

25 grudnia 1999 r. w stoczni Severnaya Verf odbyła się ceremonia przekazania jednostki, gdzie opuszczono rosyjską banderę morską i przemianowano go na Hangzhou. Wyruszył do Chin w styczniu 2000 roku, aby dołączyć do Floty Morza Wschodniego.

Drugi niszczyciel, Aleksander Newski, został zwodowany w kwietniu 1999 r. Próby morskie rozpoczął w lipcu 2000 r., a 25 listopada 2000 r. w Sankt Petersburgu odbyła się kolejna ceremonia przekazania go, zmieniając jego nazwę na Fuzhou. Wypłynął w grudniu 2000 r., po drodze odwiedził Portsmouth w Wielkiej Brytanii 12 grudnia i przybył w styczniu 2001 r., aby również dołączyć do Floty Morza Wschodniego.

Źródło: Navy Recognition

Przeczytaj eż:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *