Szwedzki HMS „Halland” niczym samoloty stealth

Print Friendly, PDF & Email
Zmodernizowany Gotland opuszcza halę stoczni Saab Kockums w Karlskronie. / Zdjęcie: Sabb Kockums
Zmodernizowany Gotland opuszcza halę stoczni Saab Kockums w Karlskronie. / Zdjęcie: Sabb Kockums

Szwedzkie okręty podwodne typu Gotland znane są z wyjątkowo cichych silników Stirlinga i zostały opisane jako okręty podwodne odpowiadające samolotom stealth.

Pisaliśmy juz iż Szwecja zgłosiła plany kompleksowej modernizacji HMS Halland, okrętu podwodnego typu Gotland. Modernizacja zostanie przeprowadzona przez Saaba w celu wymiany i modernizacji wielu swoich systemów i węzłów, w tym systemów dowodzenia i czujników.

„Kilka systemów zainstalowanych na okrętach podwodnych Gotland jest takich samych, jak te, które będą stosowane w dwóch nowych okrętach podwodnych typu Blekinge. Są one budowane w tej chwili i zostaną dostarczone siłom zbrojnym” – poinformowała Szwedzka Administracja Materiałów Obronnych w oficjalnym komunikaciet prasowym.

Dieslowo-elektryczne okręty podwodne typu Gotland, zaprojektowane i zbudowane przez stocznię Kockums w Szwecji, słyną z „prawie bezgłośnych” silników Stirlinga i zostały opisane jako okręty podwodn, które są odpowiednikiem samolotów typu stealth. Są pierwszymi okrętami podwodnymi na świecie, które wyposażone są w niezależny od powietrza układ napędowy z silnikiem Stirlinga, który umożliwia pływanie pod wodą bez konieczności wynurzenia z kilku dni do tygodni. Ta zdolność była wcześniej dostępna tylko w okrętach podwodnych o napędzie atomowym.

W latach 1990-1997 zbudowano w sumie trzy okręty podwodne typu Gotland, z których wszystkie przeszły proste modyfikacje podczas służby..

HMS Gotland i HMS Uppland zostały ponownie przyjęte do służby po średnioterminowych modyfikacjach w 2018 i 2019 roku.

Między czerwcem 2005 a sierpniem 2007 Stany Zjednoczone wydzierżawiły HMS Gotland do współpracy ćwiczeniowej z własną flotą okrętów podwodnych w San Diego. Ćwiczenia wzbudziły międzynarodowe zainteresowanie szwedzkim okrętem podwodnym, ponieważ „Gotlandii” udało się sfotografować amerykański lotniskowiec ze stosunkowo bliskiej odległości pod wodą. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych miała trudności ze zlokalizowaniem go ze względu na wyjątkowo ciche silniki.

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *