Atomowy okręt podwodny HMS Anson opuścił stocznię w Barrow w Furness

Print Friendly, PDF & Email

Witold RYCHTER


HMS Anson wypływa w pierwszy rejs. / Zdjęcie: Royal Navy
HMS Anson wypływa w pierwszy rejs. / Zdjęcie: Royal Navy

Najnowszy z zaawansowanych okrętów podwodnych Royal Navy o napędzie atomowym, HMS Anson, opuścił stocznię w Barrow w Furness, gdzie został skierowany przed próbami morskimi.

Piąty szturmowy okręt podwodny Astute wypłynął ze stoczni BAE Systems do swojego nowego domu, Bazy Marynarki Wojennej Jego Królewskiej Mości w Clyde w Szkocji, gdzie przejdzie próby przed podjęciem obowiązków na pierwszej linii.

Pierwsze cztery okręty podwodne Astute – HMS Astute, HMS Ambush, HMS Artful i HMS Audacious – są już w służbie Royal Navy. HMS Anson został formalnie przyjęty do służby podczas ceremonii w sierpniu zeszłego roku, z okazji wejścia do floty Royal Navy.

Z ogromną dumą żegnamy HMS Anson, który opuszcza nasz zakład, aby podjąć swoją kluczową rolę w ochronie bezpieczeństwa narodowego Wielkiej Brytanii. To prawdziwie ogólnonarodowe przedsięwzięcie, więc dostarczenie najpotężniejszego okrętu podwodnego, jaki kiedykolwiek zbudowano dla Królewskiej Marynarki Wojennej, to szczególna chwila dla naszej firmy, naszych pracowników, społeczności Barrow i całego przedsięwzięcia związanego z atomowymi okrętami podwodnymi w Wielkiej Brytanii.

– powiedział Steve Timms, dyrektor zarządzający działu okrętów podwodnych BAE Systems.
HMS Anson wypływa w pierwszy rejs. / Zdjęcie: Royal Navy
HMS Anson wypływa w pierwszy rejs. / Zdjęcie: Royal Navy

Okręt podwodny jest ósmym okrętem Królewskiej Marynarki Wojennej noszącym nazwę Anson, na cześć admirała George’a Ansona.

Przeczytaj też
HMS Anson piąty okręt podwodny typu Astute w Royal Navy

Typ Astute – pierwsze okręty podwodne o napędzie atomowym zaprojektowane w całości w trójwymiarowym, wspomaganym komputerowo środowisku – reprezentują najnowocześniejsze zdolności wojskowe Wielkiej Brytanii. Są to najbardziej zaawansowane okręty podwodne, jakie kiedykolwiek były używane przez Royal Navy, zapewniające zdolność potrzebną do obrony Wielkiej Brytanii i interesów jej sojuszników w kraju i za granicą.

Są uzbrojone w pociski lądowe dalekiego zasięgu Tomahawk i ciężkie torpedy Spearfish.

HMS Anson odegra kluczową rolę w obronie Wielkiej Brytanii, zapewniając odpowiednią przewagę nad konkurencyjnymi okrętami podwodnymi innych państw przez nadchodzące dziesięciolecia, i jestem dumny, że widzę, jak udaje się w podróż do swojej bazy na Clyde. Dziesiątki tysięcy miejsc pracy w całej Wielkiej Brytanii, przyczyniły się do powstania kolejnego okrętu podwodnego typu Astute. Jednostka ta jest wiodącym przykładem naszego zaangażowania w produkcję obronną, kontynuując rozwój brytyjskiego przemysłu w nadchodzących dziesięcioleciach.

– powiedział Ben Wallace, Sekretarz Stanu ds. Obrony.

Reaktory jądrowe napędzające okręty podwodne typu Astute nie wymagają wymiany prętów paliwowych podczas 25-letniego okresu eksploatacji, a zdolność oczyszczania wody i powietrza oznacza, że ​​ich zasięg jest ograniczony jedynie ilością żywności na pokładzie. 

W rezultacie, podobnie jak jej siostrzane okręty podwodne, HMS Anson będzie w stanie okrążyć kulę ziemską bez wynurzania się. Jednostka ważący 7800 ton, ma 97 m długości – niewiele mniej niż dwa baseny olimpijskie.

Mój zespół i ja jesteśmy wdzięczni wszystkim w całym przedsiębiorstwie budowlanym i Submarine Delivery Agency, którzy uczynili z HMS Anson tak potężnym okrętem podwodnym. Z niecierpliwością czekamy na przetestowanie okrętu podczas prób morskich, wykorzystanie jego pełnego potencjału i dołączenie do naszych kolegów na Clyde – siedzibie Royal Navy Submarine Service.  

– powiedział dowódca HMS Anson David „Bing” Crosby.
HMS Anson wypływa w pierwszy rejs. / Zdjęcie: Royal Navy
HMS Anson wypływa w pierwszy rejs. / Zdjęcie: Royal Navy

Ostatnie dwa okręty podwodne z tego typ – Agamemnon i Azincourt – znajdują się na różnych etapach budowy w Barrow.

Przemysł produkcji okrętów podwodnych obsługuje tysiące miejsc pracy w Wielkiej Brytanii. Programy okrętów podwodnych BAE Systems zatrudniają prawie 10 000 osób, podczas gdy tysiące są zatrudnione w całym łańcuchu dostaw.

[ngg src=”galleries” ids=”1″ display=”basic_slideshow”]

Źródło: Królewska Marynarka Wojenna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *