Posłuchaj wspomnień dowódcy pierwszego polskiego okrętu podwodnego ORP Wilk
Polskie Radio opublikowało na swojej stronie internetowej zarejestrowane na antenie Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa wspomnienia kmdr Brunona Jabłońskiego, który we wrześniu 1939 roku był oficerem na okręcie podwodnym ORP Wilk. Kmdr Brunona Jabłońskiego będzie, później ostatnim dowódcą tego okrętu.
Posłuchaj jego wspomnień
HISTORIA ORP WILK
Okręt podwodny – stawiacz min ORP Wilk został zbudowany we francuskiej stoczni Chantiers et Ateliers Augustin Normand w Hawrze na zamówienie polskiej Marynarki Wojennej. Umowę podpisano 1 grudnia 1926, a budowę rozpoczęto na początku 1927 roku. Okręt wodowano 12 kwietnia 1929 roku i nadano mu nazwę Wilk (wodowano go jako pierwszy okręt typu, stąd pochodzi nazwa całego typu).
31 października 1931 roku w Cherbourgu odbyła się ceremonia podniesienia bandery na łodzi podwodnej ORP Wilk, jak ówcześnie klasyfikowano okręt podwodny. Minister Spraw Wojskowych, marszałek Polski Józef Piłsudski „z dniem 31 października 1931 roku wcielił okręt podwodny Wilk w skład okrętów wojennych Rzeczypospolitej”. Następnie okręt przypłynął do Polski.
4 grudnia 1931 roku Wilk wszedł w skład Grupy Okrętów Podwodnych Dywizjonu Minowców, a od 1 maja 1932 roku – w skład Dywizjonu Okrętów Podwodnych. Razem z innymi okrętami odbył szereg wizyt zagranicznych, m.in. w 1932 roku w Sztokholmie, w 1934 roku w Amsterdamie, a w 1935 roku w Tallinnie.
W dniu wybuchu II wojny światowej, 1 września 1939 roku o 6:15 Wilk wyruszył z portu wojennego na Oksywiu, po czym otrzymał rozkazy patrolowania w Zatoce Gdańskiej według planu Worek.
10/11 września 1939 roku okręt podwodny udał się do Wielkiej Brytanii.
Ostatni patrol bojowy Wilk odbył między 8 a 20 stycznia 1941 roku, po czym, po remoncie ukończonym w sierpniu, z uwagi na zużycie, przesunięto go do zadań szkoleniowych. Łącznie podczas 9 patroli bojowych przebył 9978 mil morskich. 2 kwietnia 1942 roku został wycofany do rezerwy w Devonport. 28 września 1946 roku władze emigracyjne przekazały okręt Brytyjczykom, po czym pozostawał on w Harwich.
Władze polskie proponowały wymianę Wilka na sprawny brytyjski okręt podwodny, lecz w ówczesnej sytuacji politycznej Brytyjczycy nie wyrazili na to zgody. Wobec kiepskiego stanu technicznego, dopiero w październiku 1952 roku Wilk został sprowadzony na holu do Polski przez holownik PRO „Swarożyc”. Z uwagi na swój stan techniczny i nieopłacalność remontu, został w 1954 roku skreślony z listy floty i złomowany.
Źródło: Polskie Radio, wikipedia.pl
Przeczytaj też