Hiszpańska Navantia chce zbudować dla Polski okręty podwodne w ramach programu ORKA
Hiszpański koncern stoczniowy Navantia zakończył z powodzeniem testy własnego napędu niezależnego od powietrza AIP (AIP – Air Independent Propulsion), który jest przeznaczony dla hiszpańskich okrętów podwodnych typu S-80 Plus. Opracowanie tego napędu i przeprowadzenie udanych testów sprawia iż okręty podwodne tego typu spełniają polskie wymagania i mogą zostać zaproponowane Marynarce Wojennej RP w ramach programu ORKA.
Okręt podwodny nowej generacji typu S-80 Plus miał z założenia być wyposażony w napęd niezależny od powietrza AIP. Z taktycznego punktu widzenia takie rozwiązanie jest wręcz niezbędne by współczesne okręty podwodne mogły swobodnie działać bez konieczności ciągłego wynurzania się.
Wiedziano bowiem, że dzięki niemu, okręt nie mający reaktora atomowego a jedynie napęd diesel – elektryczny, może przebywać pod wodą zaledwie kilka dni. Tyle energii jest w stanie zabezpieczyć klasyczna bateria akumulatorów. Napęd AIP sprawia iż okręt może przebywać pod wodą kilka tygodnia, a uzależnione jest to od wielkości zabieranego tlenu. Zgromadzonego w specjalnym zbiorniku.
Większość wiodących dziś producentów okrętów podwodnych oferuje możliwość zamówienia takiej jednostki z napędem AIP. Okręty takie mają wtedy podobne możliwości do jednostek z napędem atomowym ale są od nich znacznie tańsze.
Zobaczymy ile ostatecznie firm wystartuje do polskiego przetargu na realizację programu ORKA. Dla Polski program ten jest szansą na pozyskanie nowoczesnych jednostek a dla potencjalnego wykonawcy zapewnienie pracy na co najmniej 10 lat. Przy założeniu że będą to 4 jednostki. Jest to też szansa dla polskich firm, które będą uczestniczyły w realizacji tego programu.
Przeczytaj też: