Ciekawostka historyczna – Dlaczego marynarze na U-Bootach zażywali Peremesin forte?

Print Friendly, PDF & Email

Witold RYCHTER


Niemiecki okręt podwodny typ VII C U-751.
Niemiecki okręt podwodny typ VII C U-751.

Okręt podwodny mimo swojej nazwy podczas II wojny światowej, bardzo często płynął na powierzchni. Oszczędzano akumulatory, które tylko wtedy można było naładować. Niewielka jednostka (wymiary U-Boota typ VIIC, długość 67,1 m a szerokość 6,23 m), na średniej lub dużej fali, potrafiła nieźle bujać. Sanitariusze profilaktycznie rozdawali wtedy „Peremesin forte” przeciw chorobie morskiej, która szczególnie mocno dawała się we znaki „świeżym” rekrutom.

Choroba morska była na okręcie podwodnym tym bardziej dotkliwa iż większość członków załogi nie miała dostępu do świeżego powietrza. Na wachcie mogło przebywać tylko dwóch członków załogi (choć zmieściłoby się nawet 4)i to raczej zdrowych gdyż musieli wypatrywać potencjalnego zagrożenia. Reszta musiała pozostać w środku i zmierzyć się z mieszanką różnych zapachów.

U-101 okręt podwodny typu VII B.
U-101 okręt podwodny typu VII B.

Czasami marynarze by łagodzić skutki mocnego bujania zażywali imbir, pod różnymi postaciami: herbatka, tabelki lub tarty (takich chętnym było jednak niewielu) do kanapek.

Sama choroba na okręcie podwodnym była bardzo nieprzyjemna: nudności, senność, brak apetytu, znużenie, bladość, ból głowy, ból brzucha, zawroty głowy i to wszystko potęgowane przez brak świeżego powietrza i klaustrofobię. Taka mieszanka potrafiła zwalić z nóg praktycznie każdego. Wtedy pozostały już tylko wiadra 🙂

Więcej ciekawych historii z życia załogi na okręcie podwodnym można przeczytać w książce Wojna U-Bootów na Morzu Norweskim wydanej przez Wydawnictwo FINNA.

Info o książce:

Okręt podwodny U-995 to ostatni U-boot, który po zakończeniu drugiej wojny światowej powrócił do Niemiec. Stało się to dopiero w 1971 roku, kiedy to zakupiony od Norwegów U-boot został przekształcony w okręt – muzeum i do dzisiaj stoi w Laboe pod Kilonią, przyciągając rzesze turystów. Dzieje tego okrętu na tle wojny na Morzu Norweskim przeciw konwojom zmierzającym do Rosji stanowią treść tej książki.

Przeczytaj też:

Ciekawostka historyczna – Czym tak naprawdę jest Termoklina?

Wzrost aktywności US Navy na Oceanie Arktycznym

Atomowy okręt podwodny HMS Anson opuścił stocznię w Barrow w Furness

Śledzenie pocisków rakietowych przez Amerykańskie Siły Kosmiczne (USSF)

Ciekawostka historyczna – Filadelfijski szlak morski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *