SDAM operuje z fregaty Provence

Print Friendly, PDF & Email
SDAM podczas prób operowania z pokładu FREMM. / Zdjęcie: Naval Group
SDAM podczas prób operowania z pokładu FREMM. / Zdjęcie: Naval Group

Konsorcjum firm Airbus Helicopters i Naval Group we współpracy z francuskimi Direction génerale de l’armement (DGA, Generalną Dyrekcją Uzbrojenia) i Marine Nationale postanowiły przetestowały zdolności operowania Système de Drone Aérien Marine/Naval Aerial Drone System (SDAM, demonstratora bezzałogowego śmigłowca morskiego, który został opracowany na bazie Guimbal G2 Cabri) VSR700 z pokładu fregaty wielozadaniowej (FREMM) Provence (D652), typu Aquitaine.

Próby zrealizowano na początku października u wybrzeży Prowansji na Morzu Śródziemnym. Okręt został wcześniej przystosowany przez techników ze stoczni Naval Group do obsługi SDAM. Próby morskie miały na celu zademonstrowanie wysokiej sprawności systemu oraz możliwości SDAM w zadaniach obserwacyjnych i rozpoznawczych.

Jest to kolejny element autonomicznego uzbrojenia, który może być wykorzystywany przez okręty wojenne.

Demonstrator SDAM został wyposażony w morski radar obserwacyjny i odbiornik AIS (systemu śledzenia jednostek nawodnych), a także głowicę optoelektroniczną. W trackie testów wykonano 7 lotów, trwających łącznie ponad 7 h. Podczas przeprowadzonych testów stopniowo zwiększano stopień trudność scenariuszy, aż do zadania taktycznego, realizowanego wspólnie z załogą fregaty FREMM Provence.

Prace koncepcyjne i badawcze dotyczące programu SDAM zostały zlecone Airbus Helicopters i Naval Group przez DGA. Celem tych testów jest zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie dla Marine Nationale demonstratora VSR700 i systemu zarządzania misją I4Drones, który może być zamontowany na okrętach wojennych.

Oczekuje się, że SDAM w swojej ostatecznej wersji zapewni Marine Nationale zdolności rozpoznania w środowisku morskim, w promieniu ok. 150 km od nosiciela, przy długotrwałości lotu wynoszącej niemal 8h oraz dzięki zdolności w pełni automatycznego startu i lądowania nawet przy bardzo wzburzonym morzu. Według założeń system ma uzyskać wstępną zdolność operacyjną do 2026. System SDAM może być również wykorzystywany do śledzenia celów lądowych lub inspekcji instalacji morskich czy wrogich portów.

Dzięki takiemu systemowi okręty wojenne Marine Nationale zyskają dodatkową możliwość pozyskiwania cennych danych. SDAM ma stosunkowo niewielkie rozmiary i może poruszać się na niewielkich wysokościach co dodatkowo utrudnia jego wykrycie i zwiększa jego skuteczność operacyjną.

Źródło: Agencja ALTAIR

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *