Chiny ujawniają kolejny nowy uzbrojony XLUUV: UUV-300

Chińska firma zajmująca się eksportem obronności Poly Technology zaprezentowała rodzinę bardzo dużych bezzałogowych pojazdów podwodnych (XLUUV) UUV-300 . XLUUV został zaprezentowany na wystawie Defense Service Asia Exhibition and Conference (DSA) 2024 w Kuala Lumpur w Malezji.

Bezzałogowce przyszłością w uzbrojeniu morskim

Jesteśmy świadkami rewolucji technologicznej, która zmienia sposób prowadzenia wojen morskich. Bezzałogowe pojazdy podwodne (UUV, czyli AUV) rozwijają się w niesamowitym tempie i coraz bardziej prawdopodobne jest, że zostaną uzbrojone. Wojna rosyjsko-ukraińska napędzała ten nagły rozwój, ale jak dotąd najbardziej znaczące wydarzenia miały miejsce w Azji. Zarówno Chiny, jak i Korea Południowa promują typy uzbrojone.

Podobnie jak wcześniej pojazdy podwodne i statki rakietowe, uzbrojone UUV są kolejnym głównym asymetrycznym wyposażeniem niezbędnym dla mniejszych marynarek wojennych. Wraz ze swoimi kuzynami, dronami powierzchniowymi, umożliwiają skuteczny sposób przeciwstawienia się znacznie większym i potężniejszym konwencjonalnym flotom. W przeciwieństwie do okrętów podwodnych z załogą są one stosunkowo tanie, są szybkie w budowie, szybko przystępują do eksploatacji i wymagają minimalnych kosztów szkolenia.

Chiny są światowym liderem w tej powstającej technologii dronów bojowych. Jeśli nie w jakości (a powinniśmy uważać, aby nie wpaść w pułapkę stronniczych założeń), to na pewno w próbach rozpowszechniania technologii. Agresywna strategia Chin w zakresie eksportu broni oznacza, że ​​pierwszy uzbrojony UUV, z jakim może się spotkać okręt wojenny, może być chińskim projektem. Tym zabójczym podwodnym dronem może być UUV-300.

Opis UUV-300

Konstrukcja ma niecałe 12 metrów długości i 2 metry szerokości, co jest idealnym rozwiązaniem w stylu XLUUV. Oznacza to, że można go przewozić w standardowym kontenerze transportowym ISO i wrzucać do wody „z tyłu ciężarówki”. Ta oznacza, że ​​znacznie trudniej jest mu przeciwstawić się większym okrętom wojennym lub okrętom podwodnym, które wymagają odpowiednich obiektów portowych do długotrwałego działania.

Podany zasięg 450 mil morskich (834 km / 517 mil) przy prędkości 5 węzłów jest skromny, ale realistyczny. I bez wątpienia duża ilość wewnętrznej przestrzeni przeznaczonej na przewóz broni jest sporym atutem. Wydaje się, że ten pojazd jest w stanie przenosić do 4 lekkich torped i min dennych. Torpedy przewożone są w szczelnych wyrzutniach, które można wystrzelić. Grafika pojazdu sugeruje, że dwie wyrzutnie torped można zamienić na sonar, co może być preferowaną konfiguracją. W ofercie są dwie wersje pojazdów podwodnych: UUV-300CB i UUV-300CD.

Dane techniczne: UUV-300CB
Długość: 11,5 m
Szerokość: całkowita 2 metry, średnica kadłuba 1,6 m
Wysokość: 2,7 m (prawdopodobnie bez wysuniętych masztów)
Masa: 50 ton
Głębokość operacyjna: 300 metrów
Prędkość: 12 węzłów
Zasięg: 450 morskich mil przy prędkości 5 węzłów
Emisje akustyczne: < 140 dB
Łączność: UHF / łączność satelitarna / łączność akustyczna
Ładunki: Lekkie torpedy (prawdopodobnie x4), miny denne EM-1, mniejsze pojazdy AUV.

Testowanie – Chiny przodują

UUV-300 może być powiązany z jednym z typów zaobserwowanych podczas testów na Hainan na Morzu Południowochińskim. W Chinach testuje się co najmniej 5 różnych modeli XLUUV w Yulin/Sanya, a kilka jest znacznie większych. Możliwe, że UUV-300 pochodzi z jednego z projektów, których chińska marynarka wojenna (PLAN) nie wybrała do służby. Takie podejście, polegające na konkurencyjnych próbach z prototypami, oznacza, że ​​Chiny mają więcej firm i więcej projektów niż zachodnie marynarki wojenne. Oznacza to także, że Chiny mają przewagę eksportową, a konstrukcje takie jak UUV-300 są już w pewnym stopniu przetestowane.

Źródło: HI Sutton

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *