Chiny ujawniają kolejny nowy uzbrojony XLUUV: UUV-300
Chińska firma zajmująca się eksportem obronności Poly Technology zaprezentowała rodzinę bardzo dużych bezzałogowych pojazdów podwodnych (XLUUV) UUV-300 . XLUUV został zaprezentowany na wystawie Defense Service Asia Exhibition and Conference (DSA) 2024 w Kuala Lumpur w Malezji.
Bezzałogowce przyszłością w uzbrojeniu morskim
Jesteśmy świadkami rewolucji technologicznej, która zmienia sposób prowadzenia wojen morskich. Bezzałogowe pojazdy podwodne (UUV, czyli AUV) rozwijają się w niesamowitym tempie i coraz bardziej prawdopodobne jest, że zostaną uzbrojone. Wojna rosyjsko-ukraińska napędzała ten nagły rozwój, ale jak dotąd najbardziej znaczące wydarzenia miały miejsce w Azji. Zarówno Chiny, jak i Korea Południowa promują typy uzbrojone.
Podobnie jak wcześniej pojazdy podwodne i statki rakietowe, uzbrojone UUV są kolejnym głównym asymetrycznym wyposażeniem niezbędnym dla mniejszych marynarek wojennych. Wraz ze swoimi kuzynami, dronami powierzchniowymi, umożliwiają skuteczny sposób przeciwstawienia się znacznie większym i potężniejszym konwencjonalnym flotom. W przeciwieństwie do okrętów podwodnych z załogą są one stosunkowo tanie, są szybkie w budowie, szybko przystępują do eksploatacji i wymagają minimalnych kosztów szkolenia.
Chiny są światowym liderem w tej powstającej technologii dronów bojowych. Jeśli nie w jakości (a powinniśmy uważać, aby nie wpaść w pułapkę stronniczych założeń), to na pewno w próbach rozpowszechniania technologii. Agresywna strategia Chin w zakresie eksportu broni oznacza, że pierwszy uzbrojony UUV, z jakim może się spotkać okręt wojenny, może być chińskim projektem. Tym zabójczym podwodnym dronem może być UUV-300.
Opis UUV-300
Konstrukcja ma niecałe 12 metrów długości i 2 metry szerokości, co jest idealnym rozwiązaniem w stylu XLUUV. Oznacza to, że można go przewozić w standardowym kontenerze transportowym ISO i wrzucać do wody „z tyłu ciężarówki”. Ta oznacza, że znacznie trudniej jest mu przeciwstawić się większym okrętom wojennym lub okrętom podwodnym, które wymagają odpowiednich obiektów portowych do długotrwałego działania.
Podany zasięg 450 mil morskich (834 km / 517 mil) przy prędkości 5 węzłów jest skromny, ale realistyczny. I bez wątpienia duża ilość wewnętrznej przestrzeni przeznaczonej na przewóz broni jest sporym atutem. Wydaje się, że ten pojazd jest w stanie przenosić do 4 lekkich torped i min dennych. Torpedy przewożone są w szczelnych wyrzutniach, które można wystrzelić. Grafika pojazdu sugeruje, że dwie wyrzutnie torped można zamienić na sonar, co może być preferowaną konfiguracją. W ofercie są dwie wersje pojazdów podwodnych: UUV-300CB i UUV-300CD.
Dane techniczne: UUV-300CB
Długość: 11,5 m
Szerokość: całkowita 2 metry, średnica kadłuba 1,6 m
Wysokość: 2,7 m (prawdopodobnie bez wysuniętych masztów)
Masa: 50 ton
Głębokość operacyjna: 300 metrów
Prędkość: 12 węzłów
Zasięg: 450 morskich mil przy prędkości 5 węzłów
Emisje akustyczne: < 140 dB
Łączność: UHF / łączność satelitarna / łączność akustyczna
Ładunki: Lekkie torpedy (prawdopodobnie x4), miny denne EM-1, mniejsze pojazdy AUV.
Testowanie – Chiny przodują
UUV-300 może być powiązany z jednym z typów zaobserwowanych podczas testów na Hainan na Morzu Południowochińskim. W Chinach testuje się co najmniej 5 różnych modeli XLUUV w Yulin/Sanya, a kilka jest znacznie większych. Możliwe, że UUV-300 pochodzi z jednego z projektów, których chińska marynarka wojenna (PLAN) nie wybrała do służby. Takie podejście, polegające na konkurencyjnych próbach z prototypami, oznacza, że Chiny mają więcej firm i więcej projektów niż zachodnie marynarki wojenne. Oznacza to także, że Chiny mają przewagę eksportową, a konstrukcje takie jak UUV-300 są już w pewnym stopniu przetestowane.
Źródło: HI Sutton
Przeczytaj też: