Niszczyciel min ORP Kormoran przyjęty w skład Marynarki Wojennej RP

Niszczyciel min ORP Kormoran. / Zdjęcie: 8 Flotylli Obrony Wybrzeża
Niszczyciel min ORP Kormoran. / Zdjęcie: 8 Flotylli Obrony Wybrzeża

Marynarka Wojenna RP zakończyła testy prototypowego niszczyciela min ORP Kormoran. Miały one pomóc w opracowaniu zasad jak najefektywniejszego wykorzystania okrętu podczas służby oraz wesprzeć budowę kolejnych jednostek tego typu. Teraz okręt może już brać udział w regularnej służbie i pełnić dyżury bojowe.

Tym samym oficjalnie już w Marynarce Wojennej RP dobiegły końca badania okres eksploatacyjno – wojskowy prototypowego niszczyciela min, przekazanego jeszcze w listopadzie 2017 roku.

– Oznacza to, że okręt może zostać wprowadzony w cykl szkoleniowy i przydzielony do pełnienia dyżurów bojowych – podkreśla w wypowiedzi dla Polski Zbrojnej por. mar. Łukasz Koziarski z biura prasowego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

– Badania eksploatacyjno-wojskowe na samym okręcie zakończyły się już w grudniu 2020 roku. Potem komisja pracowała nad dokumentacją, a my przygotowywaliśmy się do zadania programowego O2, którego termin wyznaczono na marzec. To egzamin, który ma potwierdzić gotowość pojedynczego okrętu do realizacji zadań na morzu – tłumaczy kmdr ppor. Kacper Sterne, dowódca ORP Kormoran.

Załoga okrętu zdobyła już spore doświadczenie w jego eksploatacji. Jednostka brała bowiem udział w kilku operacjach morskich, takich jak m.in. manewry „Northern Coasts” u wybrzeży Szwecji oraz „Solidarna Belona” na polskich wodach.

 

Przez cały ten czas – od przekazania niszczyciela ORP Kormoran (601) pod koniec 2017 roku, aż do niedawna trwały testy eksploatacyjno-wojskowe, w trakcie których załoga zgrywała się, poznawała okręt i ćwiczyła swoje umiejętności. Wnioski i uwagi z tych badań posłużyły Marynarce Wojennej do wprowadzenia licznych modyfikacji sprzętu i systemów na kolejnych dwóch jednostkach seryjnych – ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603) – jeszcze w trakcie ich budowy, realizowanej przez stocznię Remontowa Shipbuilding w Gdańsku – jako lidera konsorcjum we współpracy z OBR Centrum Techniki Morskiej i PGZ Stocznią Wojenną w Gdyni.

Obecnie ORP Albatros jest przygotowywany do rozpoczęcia prób zdawczo-odbiorczych, które poprzedzają dostawę zamawiającemu. ORP Mewa
ma przejść procedurę w II kwartale bieżącego roku.

Zmiany te dotyczyły m.in. systemów łączności i nawigacji, okrętowego systemu wspomagania dowodzenia (SCOT) i systemów obrony przeciwminowej (OPM), a także modyfikacji siłowni i obrony przeciwawaryjnej okrętu. Wprowadzono zmiany w funkcjonalności sonaru podkilowego SHL-101T. Zastosowano także inny zestaw pojazdów podwodnych.

Seryjne niszczyciele min 602 i 603 doposażono w pojazdy GAVIA oraz Saab Double Eagle SAROV i Hugin Kongsberg UAV. Dołożono sonar holowany obserwacji bocznej Kraken KATFISH 180 wraz z autonomicznym systemem wodowania i podnoszenia (ALARS). W miejsce armaty Wróbel kalibru 23 mm obecnej na okręcie prototypowym, na obu jednostkach zainstalowano system artyleryjski OSU-35K. Ponadto, modyfikacje te wiązały się także z częściowymi zmianami konstrukcyjnymi okrętu (np. rearanżacja pokładu rufowego, przebudowa pawęży, itd.).

Obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding dobiega końca budowa ww. niszczycieli min ORP Albatros i Mewa

Pierwszy z nich (602) niebawem ma rozpocząć próby zdawczo-odbiorcze, poprzedzające przekazanie Zamawiającemu. Natomiast jednostka 603 jest obecnie w trzecim etapie prób morskich SAT (Sea Acceptance Tests), a jej przekazanie planowane jest w II kwartale br.

Dodatkowo nie jest wykluczone, że Ministerstwo Obrony Narodowej zdecyduje się na kontynuację programu poprzez zakupu kolejnych jednostek tego typu.

Przygotowując ORP Kormoran do zadań operacyjnych Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła i już częściowo rozstrzygnęła przetargi związane z serwisem urządzeń pokładowych. 19 stycznia rozstrzygnięto przetarg na naprawę radaru nawigacyjnego, co wykona spółka Enamor Sp. z o.o. (60885 PLN brutto). W kolei na rozstrzygnięcie czekają następujące prace: przegląd serwisowy oraz wymiana zasilaczy awaryjnych APC UPS oraz naprawa okrętowego systemu zarządzania walką SCOT-M 258. To ostatnie zadanie przypadnie w udziale (najprawdopodobniej) OBR CTM S.A., które jako jedyne przesłało ofertę ostateczną o wartości 639600 PLN brutto. Dodatkowo, według komunikatu 1. Regionalnej Bazy Logistycznej, w III kwartale bieżącego roku zaplanowano rozpoczęcie naprawy średniej i dokowej okrętu.

Źródło: portalmorski.pl

Zobacz też:

Przyszła ORP Mewa zacumowała w Porcie Wojennym Gdynia

Uroczystość pierwszego podniesienia bandery wojennej na ORP Mewa

Nowoczesne niszczyciele dla polskich marynarzy

MON zamawia nowe niszczyciele min typu Kormoran

Niszczyciel min Mewa odebrany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *