Navantia rozpoczyna produkcję podwodnego statku ratowniczego BAM-IS dla hiszpańskiej marynarki wojennej

Print Friendly, PDF & Email
Pierwsza ceremonia cięcia stali na podwodny pojazd ratowniczy BAM-IS. / Zdjęcie: Navantia
Pierwsza ceremonia cięcia stali na podwodny pojazd ratowniczy BAM-IS. / Zdjęcie: Navantia

Według informacji opublikowanych przez stocznię Navantię 3 lipca 2023 roku firma rozpoczyna fazę produkcji podwodnego okrętu ratowniczego BAM-IS dla hiszpańskiej Marynarki Wojennej.

Stocznie Navantia w Puerto Real i San Fernando rozpoczęły fazę produkcji morskiego okrętu ratowniczego dla hiszpańskich okrętów podwodnych (BAM-IS). Zamawiającym jest tu Matrynarka WOjenna Hiszpanii.

Rozpoczęcie prac nastąpiło podczas cięcia pierwszych płyt bloku pilotażowego w celu optymalizacji systemów produkcyjnych. Budowa tego bloku, należącego do maszynowni okrętu. Rozpoczęcie prac jest związane również z wdrożeniem i przetestowaniem nowych cyfrowych narzędzi do projektowania, sterowania i zarządzania w stoczniach. BAM-IS będzie pierwszym okrętem zbudowanym w stoczni Puerto Real, który będzie wykorzystywał te narzędzia.

BAM-IS, nazwany „Posejdon”, będzie wyspecjalizowaną platformą wyposażoną w ratownictwo i wsparcie dla okrętów podwodnych. Stanie się główną jednostką Marynarki Wojennej do operacji nurkowych, docelowo zastępując okręt ratowniczy „Neptun” w 2026 roku.

Budowa BAM-IS wychodzi naprzeciw potrzebom związanym z okrętami podwodnymi S-80, mając na celu wsparcie i zapewnienie bezpieczeństwa załogi przez cały okres eksploatacji.

BAM-IS ma wyraźnie modułowy charakter. Dzięki przestronnemu pokładowi roboczemu o powierzchni przekraczającej 400 m² może pomieścić różne systemy modułowe, co pozwala na dostosowanie go do różnych profili misji, takich jak operacje nurkowe, ratownictwo i ratownictwo okrętów podwodnych, ochrona podwodnych instalacji.

Wyposażony jest w innowacyjny system napędu i wytwarzania energii oparty na technologii prądu stałego, układy magazynowania energii oraz śmigła cykloidalne, umożliwiające precyzyjne dynamiczne pozycjonowanie nawet w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, przy jednoczesnym spełnieniu najbardziej rygorystycznych norm środowiskowych.

Co więcej, ta nowa jednostka Marynarki Wojennej będzie zdolna do współpracy z natowskim systemem ratownictwa podwodnego (NSRS). Między innymi pozwoli mu to stać się pierwszym okrętem marynarki wojennej, który uzyska certyfikat „MOSHIP” do działania jako okręt-matka dla systemów ratownictwa podwodnego NATO. Dodatkowo będzie wyposażony w zdalnie sterowane pojazdy podwodne (ROV) zdolne do prowadzenia podwodnych eksploracji i interwencji.

Dane techniczne

Okręt ratowniczy może pomieścić 60 osób, ma 91 metrów długości, 19 metrów szerokości i zanurzenie 5,1 metra. Przy wyporności 5000 ton jest napędzany elektrycznym układem napędowym.

Maksymalna stała prędkość jednostki wynosi 15 węzłów, podczas gdy prędkość ekonomiczna waha się od 9 do 14 węzłów. ma imponujący zasięg 2400 mil morskich przy prędkości 15 węzłów. Okręt jest wyposażony w 3 RHIB do różnych operacji i dodatkowo posiada kabinę dla załogi.

Źródło: Navy Recogniotion

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *