Hiszpański okręt podwodny typu S-80 Plus Isaac Peral opuszcza suchy dok

Print Friendly, PDF & Email
Hiszpański okręt podwodny typu S-80 Plus Isaac Peral w stoczni Cartagena. / Zdjęcie: Navantia
Hiszpański okręt podwodny typu S-80 Plus Isaac Peral w stoczni Cartagena. / Zdjęcie: Navantia

Zgodnie z tweetem opublikowanym przez konsorcjum Navantia 23 grudnia 2022 r., po pracach przeprowadzonych podczas dokowania, okręt podwodny Isaac Peral kontynułuje kolejne próby portowe i morskie.

Typ S-80 Plus (lub typ Isaac Peral) to hiszpański typ czterech okrętów podwodnych – projekt z końca lat 90. Pierwsze zamówienie produkcyjne w miało miejsce w 2003 r., przeprojektowanie / przebudowa w połowie 2010 r. Hiszpańska firma Navantia rozpoczęła budowę tych okrętów podwodnych w stoczni Cartagena dla hiszpańskiej marynarki wojennej. Podobnie jak inne współczesne okręty podwodne, mają one napęd niezależny od powietrza. Są to oceaniczne okręty podwodne o średnim tonażu, zdolne do przeprowadzania długotrwałych misji daleko od ich bazy.

Będą miały zintegrowany system sterowania platformą, który umożliwia obsługę przy zmniejszonej ilości załogi i wysoki stopień automatyzacji ze zdalnym sterowaniem. Charakterystyka okrętów tego typu plasuje je na poziomie zbliżonym do napędu jądrowego.

Wiodący okręt podwodny w tym typie, Isaac Peral, jest pierwszą jednostką z serii, została zwodowana przez króla Filipa VI i jego córkę, księżniczkę Leonor, następczynię tronu, 22 kwietnia 2021 r. W stoczni Cartagena, z planami wejścia do służby w 2023 r., po pierwotnym zaplanowaniu na 2011 r. Pozostałe trzy okręty podwodne mają zostać dostarczone w latach 2024, 2026 i 2028 r.

Zintegrowany rdzeń systemu bojowego (ICSC) nosi nazwę VC 9.0 SCA. ICSC zapewnia zestaw uzbrojenia i sensorów systemu walki z optymalnym zarządzaniem centrum dowodzenia i kierowania, pozwalającym w każdej chwili pozyskiwać, oceniać i prezentować wszelkie informacje niezbędne do działań ofensywnych, obronnych czy wywiadowczych. Okręt podwodny jest wyposażony w sonary aktywne i pasywne z dokładnymi elektromagnetycznymi systemami wykrywania. Okręt podwodny może komunikować się za pośrednictwem łączy danych Link-11 i Link-22.

System napędu niezależnego od powietrza (AIP) S-80 jest oparty na procesorze bioetanolu składającym się z komory reakcyjnej i kilku pośrednich reaktorów Coprox. Dostarczony przez firmę Hynergreen z Abengoa system przekształca bioetanol (BioEtOH) w wodór o wysokiej czystości. Wyjście zasila serię ogniw paliwowych firmy UTC Power.

Źródło: navyrecognition.com

Przeczytaj też:

Muzealny okręt podwodny „U-17” rozpoczyna ostatnią podróż z Kilonii do Renu

MUR, ALE Historia Wojska Polskiego – III edycja konkursu MON

Integracja CMT Lyre z natowską grupą przeciwminową

Sabotażu rurociągu Nord Stream mógł dokonać miniaturowy okręt podwodny typu Russia Priz

Marynarka Wojenna Turcji otrzymała pierwszy lotniskowiec

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *