Marynarka Wojenna Rosji otrzymuje okręt podwodny projektu 636.3 Warszawianka Możeaysk

Print Friendly, PDF & Email
Rosyjski okręt podwodny projektu 636.3 Możajsk. / Zdjęcie: Agencja Tass
Rosyjski okręt podwodny projektu 636.3 Możajsk. / Zdjęcie: Agencja Tass

Według informacji opublikowanych przez agencję Tass 28 listopada 2023 r. Rosyjska Marynarka Wojenna otrzymała niedawno nowy okręt podwodny z napędem dieslowsko-elektrycznym Możajsk, należący do typu Warszawianka (projekt 636.3), który został przekazany podczas uroczystej ceremonii w Sankt Petersburgu.

Pierwotnie jednostka została zaprojektowana jako wersja eksportowa typu 877EKM “Paltus”, te wielozadaniowe okręty podwodne z napędem spalinowo-elektrycznym były używane przez różne kraje, w tym Chiny (projekty 636 i 636M), Algierię, Wietnam (projekt 636.1) i Rosję (projekt 636.3).

Okręty tego typu zostały tak nazwane ze względu na ich przeznaczenie tj. eksport do krajów Układu Warszawskiego. Jednostki te mogły wykonywać różne zadania, od zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, ochronę baz morskich, obrona wybrzeża po zabezpieczanie szlaków morskich. Konstrukcja charakteryzuje się podwójnym kadłubem podzielonym na sześć przedziałów.

Te okręty podwodne mają zasięg podwodny 400 mil przy prędkości trzech węzłów z autonomią operacyjną do 500 dni. Projekt 45.636 obejmuje zaawansowany system nawigacji inercyjnej do długotrwałych operacji bez korekty, zwiększający niewidzialność podczas rozmieszczania pocisków.

Warianty Project 636.3 mają ulepszenia w stosunku do wcześniejszych modeli w kilku aspektach, w tym ulepszone generatory diesla, zwiększoną prędkość podwodną i zwiększony zasięg zanurzania. Mają również obniżony poziom hałasu, ulepszony zasięg wykrywania celów i akustyczne ukrywanie się, a także są wyposażone w zautomatyzowany system sterowania i nowoczesny system nawigacji inercyjnej.

W porównaniu z niektórymi nowoczesnymi niejądrowymi okrętami podwodnymi z niezależnymi od powietrza systemami napędowymi, używanymi przez kraje takie jak Niemcy, Francja, Hiszpania, Szwecja i Japonia, typ Varshavyanka ma krótszy limit wytrzymałości w warunkach zanurzenia bez snorkelingu, zwykle około trzech dni.

Ich konstrukcja obejmuje niskoemisyjne silniki wysokoprężne i specjalistyczny tryb szybkiego ładowania, który może złagodzić, ale nie całkowicie wyeliminować szanse na wykrycie podczas operacji snorkelingu.

Źródło: Navy Recognition

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *