Indie zamówiły Hermesy 900 dla Indian Navy

Indyjskie media przekazały informację iż, tamtejszy rząd podpisał z przedsiębiorstwem izraelskim Elbit Systems kontrakt, na dostarczenie dronów bsl Hermes 900. Trafią one do uzbrojenia wojsk lądowych i marynarki wojennej, a także prawdopodobnie do wojsk lotniczych.
Ministerstwo Obrony Indii nie podało jednak liczby zamówionych statków powietrznych bsl. Natomiast pozyskanie sprzętu realizuje założenia zakupów w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Indyjskie media podały, że kontrakt obejmuje dostawę łącznie sześciu dronów Hermesów 900. Wojska lądowe, marynarka wojenna i lotnictwo wojskowe mają otrzymać po dwie maszyny.
Pozwolą one tym rodzajom sił zbrojnych na rozszerzenie zestawu prowadzonych misji z zakresu wywiadu, obserwacji i rozpoznania. Drony w podstawowej wersji nie będą uzbrojone, choć jest taka możliwość i Indie będą mogły w przyszłości z tego skorzystać. Ich wartość zostanie sprawdzona na wschodniej granicy, a szczególnie w Ladakhu, gdzie rywalizacja między Pekinem i Nowym Delhi jest szczególnie widoczna.
Drony mają być początkowo wykorzystywane jako potencjalne źródło do zdobywania cennych informacji.
Dostawy bezzałogowców mają się rozpocząć już na początku 2024, gdyż płatowce mają być już niemal gotowe i wystarczy je przetransportować z Izraela. Najprawdopodobniej kontrakt został podpisany wcześniej, gdyż taka szybka dostawa jest w praktyce niemożliwa. Izraelska firma Elbit Systems nie pokusiła się o komentarz w tej sprawie. Możliwe jednak, że indyjski kontrakt jest częścią ogłoszonego 7 marca przez Elbit zamówienia na 120. egzemplarz Hermesa 900. Nie wykluczone jest iż w następnych latach Ministerstwo Obrony Indii nie zamówi lub nie zamówiło już następnych egzemplarzy dronów Hermes 900.
BSL HERMES 900
Hermes 900 jest średniopłatem z silnikiem umieszczonym z tyłu kadłuba, napędzającym dwułopatowe śmigło pchające i motylkowym usterzeniu ogonowym. Samolot wyposażony jest w radiostację umożliwiającą połączenie ze służbami kontroli ruchu lotniczego, przekaźnik radiowy i transponder identyfikacyjny swój – obcy (IFF). Pod dziobową częścią kadłuba umieszczona jest głowica optoelektroniczna z laserowym wskaźnikiem celów i dalmierzem.
Hermes 900 posiada również radar z syntetyczną aperturą, system rozpoznania sygnałów telekomunikacyjnych i elektronicznych oraz system śledzenia celów ruchomych. Naziemne stanowisko kontroli lotu Hermesa umożliwia kierowanie lotem dwóch aparatów jednocześnie. Oblot aparatu o numerze seryjnym 001 i rejestracji 4X-USN odbył się 9 grudnia 2009 roku.
Źródło: Agencja ALTAIR
Przeczytaj też: