Napędy AIP dla indyjskich okrętów podwodnych

Print Friendly, PDF & Email
Okręt podwodny typu Kalvari Indyjskiej Marynarki Wojennej. / Zdjęcie: Indyjska Marynarka Wojenna
Okręt podwodny typu Kalvari Indyjskiej Marynarki Wojennej. / Zdjęcie: Indyjska Marynarka Wojenna

Larsen & Toubro (L&T) oraz DRDO podpisały kontrakt na wykonanie dwóch modułów systemu napędu niezależnego od powietrza (AIP) dla okrętów podwodnych typu Kalvari wchodzących w skład Marynarki Wojennej Indii.

Jak poinformowano, moduły te mają stanowić rdzeń systemu AIP opartego na ogniwach paliwowych, opracowanych przez Naval Materials Research Laboratory (NMRL) DRDO z L&T jako głównym partnerem branżowym.

Moduły energetyczne (EM) składające się z ogniw paliwowych wytwarzają wymaganą moc wraz z pokładowym systemem wytwarzana wodoru. 

Technologia tego rodzimego systemu AIP generuje wodór na żądanie, eliminując w ten sposób potrzebę przewożenia wodoru na pokładzie, co jest głównym problemem związanym z bezpieczeństwem okrętu podwodnego. Należy pamiętać iż wodór jest gazem niebezpiecznym ze względu na szerokie spektrum palności (w mieszaninie z powietrzem) oraz bardzo niskiej energii zapłonu.

Dzięki realizacji i integracji tych modułów w okrętach podwodnych Indie dołączą do krajów, które samodzielnie opracowały technologię AIP dla okrętów podwodnych opartą na ogniwach paliwowych

Co więcej, ta technologia jest ekologiczna, ponieważ produktem ubocznym reakcji jest niezanieczyszczona woda, którą można wypuścić do oceanów.

L&T ma zaszczyt być kojarzonym z realizacją marzenia o realizacji rodzimego systemu AIP i zaznaczyć, że Indie dołączają do wybranej grupy kilku krajów, które rozwinęły wymaganą technologię.

– powiedział wiceprezes wykonawczy L&T Shri Arun Ramchandani

Próby produkcji, integracji i odbioru fabrycznego EM zostaną przeprowadzone w kompleksie inżynieryjnym AM Naik Heavy Engineering Complex firmy L&T w Surat. Moduły EM zostaną dostarczone w celu integracji z napędem AIP, który następnie zostanie zamontowany w okręcie podwodnym.

Projekt ten utoruje drogę do zamówienia (zamówień) na systemy AIP dla pozostałych pięciu okrętów podwodnych typu Kalvari w nadchodzących latach.

Mogłoby to również otworzyć potencjalne możliwości eksportowe do innych krajów, które obsługują okręty podwodne typu Scorpene.

Źródło: navaltoday

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *