Ciekawostka historyczna – Okręt podwodny bez torped

Print Friendly, PDF & Email

Witold RYCHTER


Załoga niemieckiego okrętu podwodnego typu UC-1 na pokładzie. Okręty podwodne tego typu były wykorzystywane głównie do stawiania pól minowych. / Zdjęcie: commons.wikimedia.org
Załoga niemieckiego okrętu podwodnego typu UC-1 na pokładzie. Okręty podwodne tego typu były wykorzystywane głównie do stawiania pól minowych. / Zdjęcie: commons.wikimedia.org

Podczas I wojny światowej Kaiserliche Marine (Cesarska Marynarka Wojenna) wraz z admirałem Tirpitzem na czele podjęła decyzję o budowie nowego typu okrętów podwodnych małych stawiaczy min opracowanych przez Inspektorat Torped pod kierunkiem dr Wernera.

Okręty podwodne typu UC były niewielkimi, jednokadłubowymi przybrzeżnymi jednostkami, których konstrukcja oparta była na projekcie okrętów torpedowych typu UB I. Długość całkowita wynosiła 33,99 metra, szerokość 3,15 metra i zanurzenie 3,04 metra. Wysokość (od stępki do szczytu kiosku) wynosiła zaledwie 6,3 metra. Okręty wypierały w położeniu nawodnym 168 ton, a w zanurzeniu 183 tony.

Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła tylko 50 metrów, natomiast czas zanurzenia to od 23 do 36 s. Okręty nie posiadały uzbrojenia torpedowego ani artyleryjskiego, przenosiły natomiast w części dziobowej 12 min kotwicznych UC/120 w sześciu skośnych szybach minowych o średnicy 100 cm, usytuowanych jeden za drugim.

Okręt podwodny Niemieckiej Marynarki Wojennej UC-5 przechwycony w 1916 roku przez brytyjski niszczyciel HMS Firedrake. / Zdjęcie: Central News Photo Service
Okręt podwodny Niemieckiej Marynarki Wojennej UC-5 przechwycony w 1916 roku przez brytyjski niszczyciel HMS Firedrake. / Zdjęcie: Central News Photo Service

Załoga jednego okrętu składała się początkowo z 1 oficera (dowódcy) oraz 13 podoficerów i marynarzy.

Okazało się że te niedoceniane początkowo okręty podwodne stały się ważnym i przydatnym elementem wojny morskiej toczonej z żeglugą Wielkiej Brytanii i jej sojuszników, szczególnie w okresach przestrzegania przez Niemców międzynarodowego prawa morskiego. Zatapianie statków handlowych za pomocą stawianych skrycie min było przed rozpoczęciem nieograniczonej wojny podwodnej jedynym sposobem na ograniczenie importu towarów i surowców dostarczanych na Wyspy Brytyjskie.

Wszystkie okręty podwodne typu UC I (powstały później wersje UC II i UC III) zostały utracone podczas działań wojennych, ich osiągnięcia były imponujące: razem zniszczyły 272 statki o łącznej pojemności 346 628 BRT i 17 okrętów o łącznej wyporności 30 203 ton. Dodać do tego należy 35 statków uszkodzonych (134 996 BRT) i 3 uszkodzone okręty (5894 ton).

Były niemiecki okręt podwodny UC-8 w służbie holenderskiej jako M 1. / Zdjęcie: Dutch Navy Personel
Były niemiecki okręt podwodny UC-8 w służbie holenderskiej jako M 1. / Zdjęcie: Dutch Navy Personel

Przeczytaj też:

Cataliny – mordercy niemieckich U-Bootów cz.1

Cataliny – mordercy niemieckich U-Bootów cz.2

Ciekawostka historyczna – Co to jest – Czarna dziura atlantycka?

Ciekawostka historyczna – Czym jest termoklina?

Ciekawostka historyczna – Filadelfijski szlak morski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *