Pojazdy AUV na wodorowe ogniwa paliwowe
W USA zostaną przetestowane autonomiczne pojazdy podwodne z wodorowymi ogniwami paliwowymi na ekstremalnych głębokościach, aby wydłużyć czas trwania misji i wydłużyć jej zasięg.
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił 1 września, że Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych rozpoczęła projekt wodorowych ogniw paliwowych, który umożliwi autonomicznym pojazdom podwodnym (AUV) ładowanie bez konieczności powrotu do bazy lub statku-matki.
Projekt umożliwi bezzałogowym pojazdom podwodnym samodzielne działanie na dużych odległościach bez koniecznego wsparcia, które jest obecnie niezbędne w operacjach na dużych akwenach morskich (morza i oceany). Dowództwo Inżynierii Obiektów Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych zainicjowało program na początku sierpnia pod wpływem wzrostu wykorzystania pojazdów AUV. Postanowiono wykorzystą projekt Energy Capability Fund do finansowania testów które maja się rozpocząć już na początku 2024 r. Testy mają być prowadzone przez Expeditionary Warfare Centre.
Sabertooth AUV, dostarczony przez Hibbard Inshore jako hybrydowa wersja Sabertooth AUV wyprodukowanego przez Saaba, jest wyposażany w Subsea Supercharger (SSC) firmy Teledyne Energy Systems. Ogniwo paliwowe Teledyne wykorzystuje technologię opracowaną do zastosowań kosmicznych, aby wydłużyć czas trwania misji AUV, a poprzez zmniejszenie konieczności ponownego połączenia ze statkiem nawodnym zmniejsza również ryzyko i koszty operacji.
Hibbard Inshore Saab Sabertooth, działający bez wodorowego ogniwa paliwowego, może pracować na akumulatorze przez 12 godzin, gdy jest odłączony od statku-matki lub innego źródła energii, co zapewnia mu zasięg około 20 km na głębokości 1200 m. Podstawowym zadaniem Sabertooth jest wykonywanie funkcji badawczych i inspekcja skomplikowanych konstrukcji – misji ściśle związanych z rolą obronną w działaniach wojennych na dnie morskim .
W raporcie Global Undersea Warfare Systems Markets 2018–2028 sporządzonym przez GlobalData wskazano potencjał wodorowych ogniw paliwowych do zapoczątkowania „nowej ery wytwarzania energii w podwodnych systemach okrętowych” w następstwie partnerstwa w 2016 r. pomiędzy General Motors, Biurem Badań Marynarki Wojennej, i Laboratorium Badawcze Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w celu wyposażenia pojazdów AUV w wodorowe ogniwa paliwowe.
Badania opublikowane w International Journal of Energy w 2020 r. zarysowują niektóre wyzwania stojące przed projektem, w tym związane z magazynowaniem wodoru i tlenu, problemami z pływalnością i trymem oraz wprowadzeniem technologii wodorowych ogniw paliwowych do głębokiego środowiska morskiegp. Eksploatacja ogniwa paliwowego w zamkniętym pojemniku również budzi obawy, ponieważ kondensacja powstająca podczas tego procesu może spowodować korozję wnętrza zbiornika lub spowodować awarię elektroniki. Podobnie należy postępować ostrożnie z gazami obojętnymi wytwarzanymi podczas cyklu, aby uniknąć wzrostu ciśnienia wewnętrznego.
Źródło: Naval Technology
Przeczytaj też: