Okręt podwodny Scorpene O’Higgins odwiedza Coquimbo
Obecność Chilijskiego okrętu podwodnego O’Higgins była atrakcją w ostatni weekend na wybrzeżu Coquimbo, wzbudzając ciekawość i uwagę mieszkańców i sportowców, którzy przypłynęli, aby szczegółowo obserwować jednostkę. Nie często się zdarza by móc zobaczyć okręt podwodny w Zatoce La Herradura.
Ten akwen jest popularnym miejscem dla sportowców, m.in., kajakarzy, wioślarzy, surferów. Dlatego pojawienie się okrętu podwodnego było nie lada wydarzeniem. Tym bardziej iż można było przycumować i wejść na pokład jednostki.
Okręt podwodny O’Higgins National Navy jest jednym z najnowocześniejszych w Ameryce Południowej. Załogę stanowi 40 marynarzy.
Przybycie O’Higginsa „jest częścią rocznego programu rozpoznania terytorium narodowego, w ramach operacji dokonywanych przez jednostki chilijskie”, wyjaśnił kapitan portu, Benjamin Smith.
W rzeczywistości okręt podwodny wypłynął ze swojej bazy morskiej w Talcahuano, aby odwiedzać porty w Chile, a także za granicą. Kapitan okrętu podwodnego zapewnił, że chilijska marynarka wojenna przygotowuje się do uczestnictwa okrętu podwodnego O’Higgins, do wzięcia udziału w ćwiczeniach Rimpac, które odbywają się na Hawajach.
Kapitan Smith podkreśla, że chilijska marynarka wojenna dąży do koordynacji działań między sojuszniczymi krajami, przygotowując się do zwalczania różnych zagrożeń i wykonywania misji. Marynarki wojenne krajów Ameryki Południowej często współpracują ze sobą wymieniając się zdobytym doświadczeniem
Historia okrętu podwodnego O’Higgins
Pierwszym użytkownikiem Scorpène została marynarka Chile, która odebrała dwie jednostki, ochrzczone jako O’Higgins i Carrera. Umowa na ich dostawę została zawarta 17 grudnia 1997 roku między stroną chilijską a francuskim koncernem DCN (od 2007 roku DCNS – Direction des Constructions Navales Systèmes & Services) i hiszpańskim koncernem Bazan (od 2000 roku Izar, a następnie Navantia). Kontrakt wart był 420 mln USD, jednak wielkość ta nie obejmowała dostaw środków uzbrojenia ani kosztów obsługi kredytu. Nowe jednostki miały zastąpić w chilijskiej flocie parę starych okrętów brytyjskiego typu Oberon i dołączyć do dwóch kolejnych, należących do niemieckiego typu 209/1400. Około 60% prac przy budowie chilijskich okrętów podwodnych wykonać miała strona francuska, odpowiedzialna za budowę kadłuba sztywnego, sekcji dziobowej i śródokręcia. Rufowe sekcje okrętów powstawać miały w Hiszpanii. Francuska i hiszpańska stocznia miały również podzielić się pracami wykończeniowymi. Tym samym w Cherbourgu prowadzone miały być prace wyposażeniowe przy O’Higginsie, zaś w Kartagenie ukończono Carrerę. Pierwszy z nowych chilijskich op wszedł ostatecznie do służby we wrześniu 2005 roku. Druga jednostka została wcielona do linii dziesięć miesięcy później.
Okręt podwodny SS-23 General O’Higgins, który przybył do portu Valparaíso w grudniu 2005 roku, aby później ostatecznie wpłynąć do zatoki Concepción i portu bazowego Talcahuano, gdzie stacjonuje.
Okręty typu Scorpene
Okręty podwodne typu Scorpène są konwencjonalnymi, spalinowo-elektrycznymi okrętami podwodnymi przeznaczonymi do zwalczania zarówno żeglugi, jak i okrętów nawodnych i podwodnych przeciwnika, a także do prowadzenia rozpoznania i operacji z udziałem sił specjalnych. Ponadto, omawiane okręty mogą być wykorzystywane do stawiania zagród minowych, utrzymywania blokad i linii dozoru, a w końcu, po wyposażeniu w odpowiednie uzbrojenie, do prowadzenia ataków na cele lądowe.
Źródło: elsnorkel.com, dziennikzbrojny.pl
Przeczytaj też:
Australia dołącza do programu wsparcia eksploatacji torped MU90
Jednostki patrolowe dla Egiptu
Amerykański SECNAV ujawnia nazwę okrętu podwodnego typu Virginia SSN 808
Rosyjski lotniskowiec Kuzniecow opuścił suchy dok