Tajlandia planuje anulować kontrakt na zamówione okręty podwodne z Chin

Print Friendly, PDF & Email
Ceremonia położenia stępki pierwszego okrętu podwodnego typu Yuan dla Royal Thai Navy. / Zdjęcie: ifeng
Ceremonia położenia stępki pierwszego okrętu podwodnego typu Yuan dla Royal Thai Navy. / Zdjęcie: ifeng

Według informacji opublikowanych przez India Blooms 1 grudnia 2022 r., rząd Tajlandii planuje anulować kontrakt na okręty podwodne z Chinami, jeśli wymagania zamówienia nie zostaną spełnione.

2 lipca 2015 roku Royal Thai Navy (RTN) formalnie wybrała chińską platformę typu Yuan (Typ 041), aby spełnić wymagania dotyczące trzech okrętów podwodnych. Komitet zamówień RTN jednogłośnie zagłosował za zakupem okrętu podwodnego, który został oznaczony jako S26T (Tajlandia), zmodyfikowanej wersji eksportowej typu Yuan. W dniu 1 lipca 2016 r. RTN przedłożył rządowi plan finansowania projektu zakupu okrętów podwodnych o wartości 36 miliardów bahtów do rozpatrzenia, a wydatki te mają zostać rozłożone na 11 lat.

Jeśli zostanie zatwierdzony, pierwszy okręt podwodny zostanie kupiony za 13 miliardów bahtów w latach podatkowych 2017-2021. Drugi i trzeci okręt podwodny zostaną zakupione w pozostałej części 11-letniego okresu.

W maju 2017 roku Royal Thai Navy i rząd Tajlandii podpisały kontrakt na jeden wariant S26T okrętu podwodnego w umowie o wartości 390 milionów dolarów. Zamówienia na kolejne dwa okręty podwodne spodziewane są w najbliższych latach. Ceremonia cięcia stali pierwszego okrętu podwodnego S26T odbyła się 4 września 2018 r. w Wuhan w Chinach. Niemcy odmawiają jednak eksportu ze względów politycznych silnika wysokoprężnego MTU 396, który miał napędzać okręt podwodny. Aby wypełnić tę lukę, Chiny zaproponowały własny silnik CHD620, którego Tajlandia do tej pory odmawiała.

Może być to powód do anulowania kontraktu, gdyż przyjęty projekt do realizacji będzie miał zupełnie inną charakterystykę techniczną. Władze Tajlandii obawiają się iż chiński zamiennik będzie miał gorszą charakterystykę i będzie miej zawodny. Strona niemiecka gwarantowała wysoką jakość a wybór dostawcy silników był spowodowany również chęcią mniejszego uzależnienia się od chińskiego dostawcy okrętów podwodnych.

Źródło: www.navyrecognition.com

Przeczytaj też:

Australia dołącza do programu wsparcia eksploatacji torped MU90

Jednostki patrolowe dla Egiptu

III edycja konkursu o nagrodę Ministra Obrony Narodowej za realizację projektu systemów bezzałogowych

Amerykański SECNAV ujawnia nazwę okrętu podwodnego typu Virginia SSN 808

Rosyjski lotniskowiec Kuzniecow opuścił suchy dok

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *