Okręt podwodny BAP Pisagua brał udział w ćwiczeniach SIFOREX XIII, poszukiwaniach i lokalizacji zaginionego okrętu podwodnego
Peruwiańska Marynarka Wojenna przedstawiła interesujący sposób wykorzystania obrazów sonarowych do lokalizowania uszkodzonych okrętów podwodnych pozostających na dnie morskim. Ratowanie załóg okrętów podwodnych to niezwykle skomplikowane zadanie, często wymagające użycia specjalistycznych środków nad i pod powierzchnią oceanu.
Zdjęcia wykonane przez peruwiańską marynarkę wojenną pokazują jak można wykorzystać obrazy sonarowe w ramach niedawnych symulowanych ćwiczeń poszukiwawczo-ratowniczych okrętów podwodnych. Ćwiczenia te są częścią peruwiańskiej edycji SIFOREX (ćwiczeń Silent Forces), zaplanowanej na rok 2023, ćwiczeń przeciw okrętom podwodnym (ASW), które rozpoczęły się 20 października i zakończyły się 27 października.
Ćwiczenia SIFOREX 2023 odbywałysię na obszarze operacyjnym położonym 50 mil od portu Callao, na środkowym wybrzeżu Peru, a jej celem było zwiększenie interoperacyjności pomiędzy marynarką wojenną Peru i USA. SIFOREX, którego pierwsza edycja odbyła się w 2001 r., a od 2006 r. odbywa się co dwa lata, koncentruje się przede wszystkim na operacjach ASW, ale obejmuje także działania przeciw wojnie powierzchniowej (ASuW) oraz i ratownictwo załóg z uszkodzonych okrętów podwodnych (SMEREX).
Podczas demonstracji poszukiwawczo-ratowniczej okręt peruwiańskiej marynarki wojennej (BAP) Carrasco, jeden z sześciu peruwiańskich okrętów do badań naukowych, podjął próbę zlokalizowania na dnie morskim uszkodzonego okrętu podwodnego. Tym okrętem podwodnym, który można zobaczyć na zdjęciach opublikowanych przez peruwiańską marynarkę wojenną, był BAP Pisagua, okręt podwodny typu 209/1200 z silnikiem Diesla opracowany w Niemczech.
Zdjęcia wykonane przez peruwiańską marynarkę wojenną podczas niedawnych ćwiczeń ilustrują niektóre technologie mogące być przydatne do wyszukiwania uszkodzonych okrętów podwodnych.
Najbardziej uderzające w tych zdjęciach jest to, jak dobrze Pisagua została wyróżniona przez zespoły BAP Carrasco. Okręt podwodny ma prawie 60 metrów długości i 6,4 metra szerokości. Jednak w zależności od rodzaju dna morskiego taki cel może być bardzo trudny do wykrycia. W tym przypadku ogólny zarys i kształt okrętu podwodnego widzimy dość dobrze zdefiniowany na obrazach z sonaru bocznego i innych typów zaawansowanych obrazów sonarowych zebranych przez jednostkę Carrasco.
Technologia ta może odegrać zasadniczą rolę w przeprowadzeniu skutecznej akcji ratunkowej. Ponadto znajomość ogólnej orientacji okrętu podwodnego może pomóc specjalistom w lepszym opracowaniu planu przeprowadzenia akcji ratunkowej lub odzyskiwania samego okrętu.
BAP Carrasco, oddany został do użytku w 2017 roku. Jednostkę zbudowano w hiszpańskiej stoczni Freire, ma nieco ponad 95 metrów długości i 5000 ton wyporność . Według Dyrekcji Hydrografii i Nawigacji Peru statek był używany głównie do badań oceanograficznych i polarnych. Jednak organizacja wymienia go jako statek ratowniczy z „możliwościami SAR [poszukiwania i ratownictwa]” i zaawansowanymi technologiami sonarowymi.
Duża część sprzętu BAP Carrasco została wyprodukowana przez norweską firmę Kongsberg Maritime. Wśród nich znajduje się echosonda wielowiązkowa EM 122 o częstotliwości 12 kiloherców, przeznaczona do mapowania dna morskiego do głębokości 11 000 metrów. Ponadto Carrasco korzysta również z narzędzia do profilowania dna SBP 120 firmy Kongsberg, które wraz z EM 122 zapewnia obrazy warstw osadów i obiektów zakopanych pod dnem morskim na głębokości 500 metrów. Pełna lista wyposażenia technicznego na pokładzie Carrasco jest następująca, cytowana przez Dyrekcję Hydrografii i Nawigacji Peru:
- KONGSBERG Głębinowa echosonda wielowiązkowa EM122 (11 000 metrów)
- KONGSBERG Głębinowa echosonda jednowiązkowa
- Echosonda profilowa SBP 120 KONGSBERG (penetracja do 500 metrów)
- Profiler Subfunduszu
- Pojazd zdalnie sterowany (ROV), 1000 metrów Falcón DR
- Wave Gilders z czujnikami meteorologicznymi, oceanograficznymi i AIS
- Dwa ADCP 38 i 300 kiloherców
- Naukowa echosonda EK-60 (z 5 przetwornikami 18, 38, 70, 120 i 200 kiloherców)
- Magnetometr Explorer Pro
- Dwa autonomiczne pojazdy podwodne KONGSBERG (AUV)
Źródło: elsnorkel.com
Przeczytaj też: