Fregata typu Mogami w służbie Japońskich Sił Samoobrony

Fregata wielozadaniowa typu 30DX – JS Kumano (FFM-2). / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Japonii
Fregata wielozadaniowa typu 30DX – JS Kumano (FFM-2). / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Japonii

Japońskie Morskie Siły Samoobrony otrzymały nową fregatę wielozadaniową Kumano. Okręt o nazwie Kumano to pierwszy przedstawiciel długiej serii nowoczesnych jednostek, określanych w Japonii jako niszczyciele eskortowe.

Japonia to jedna z czołowych potęg militarnych świata. Marynarka Wojenna Japonii, nazywana oficjalnie Morskimi Siłami Samoobrony, jest nieustannie modernizowana, dzięki czemu jest nie tylko liczna, ale nowoczesna.

Japońskim wielkim problemem wpływającym w znacznym stopniu na sprawność bojową jest demografia. Z tego powodu projektanci japońskich okrętów starają się możliwie ograniczyć liczebność załogi, przy zachowaniu dużych możliwości samego okrętu.

Fregata Mogami – duży okręt, nieliczna załoga

Fregaty typu Mogami (30FFM) to dobry przykład takiego podejścia. 133-metrowe okręty, wypierające 5,5 tys. ton, potrzebują zaledwie 90 osób załogi. Dla porównania – eksploatowane przez Polskę, stare fregaty typu Oliver Hazard Perry mają 4 tys. ton wyporności i 215-osobową załogę. Japońscy konstruktorzy wiele elementów fregaty znacznie zmodernizowali i zautomatyzowali. Dzięki tym modyfikacją znacząco udało się zmniejszyć stan załogi w porównaniu do podobnych jednostek.

Japoński plan zakłada budowę najpierw ośmiu, a docelowo 22 fregat typu Mogami. Tak duża liczba pozwoli na zastąpienie okrętów kilku typów, co pomoże w unifikacji floty, zmniejszając jednocześnie koszt jej utrzymania.

AICIC – bojowe centrum informacji nowej generacji

Jedną z cech, którymi typ Mogami różni się od wcześniejszych okrętów, jest nietypowe bojowe centrum informacji o nazwie Advanced Integrated CIC (AICIC). To “mózg” okrętu, zbierający i przetwarzający dane z różnych sensorów, czujników i wypracowujący informacje potrzebne do prowadzenia walki i dowodzenia okrętem.

Od wcześniejszych rozwiązań o takim przeznaczeniu AICIC różni się okrągłym kształtem i rozmieszczonymi na ścianach ekranami. W połączeniu z rozszerzoną rzeczywistością pozwoliło to załodze na lepszą świadomość sytuacyjną – rozglądając się wokół siebie japońscy marynarze zobaczą rzeczywisty obraz z kamer, wzbogacony o nałożone na niego, dodatkowe informacje. Dzięki temu otrzymują obraz sytuacyjny do okólny. Znacząco wpływa to na możliwości jednostki.

Właściwości fregaty

Konstrukcja fregaty zawiera elementy technologii stealth, opracowane dla demonstratora samolotu wielozadaniowego Mitsubishi X-2 (ATD-X, MHI opracuje F-X, 2020-10-30). Jednostka ma długość 132,5 m, szerokość 16,3 m i zanurzenie 9 m. Jej standardowa wyporność wynosić ma 3900 t. Dzięki dużej automatyzacji załoga liczyć ma tylko ok. 90 oficerów i marynarzy. Napęd CODAG (Combined Diesel and Gas Turbine – kombinowany silnik Diesla i turbina gazowa), który stanowią dwa silniki wysokoprężne MAN 12V28 / 33D STC i jedna turbina gazowa Rolls-Royce MT30, o łącznej mocy ponad 40 MW, ma umożliwić fregacie rozwinięcie maksymalnej prędkości powyżej 30 w. i zdolność operowania w każdych warunkach klimatycznych.

Fregata 30FFM będzie uzbrojona w jedną 127-mm armatę morską Mk-45 Mod 4, dwie czterorurowe wyrzutnie przeciwokrętowych kierowanych pocisków rakietowych Typ 17, pojedynczy zestaw SeaRAM, wyrzutnie torped Typ 12, 16 pionowych wyrzutni pocisków Mk-41 VLS i dwa zdalnie sterowane moduły uzbrojenia. Okręt ma też hangar i pokład lotniczy, z którego ma operować śmigłowiec ZOP SH-60L.

Przeczytaj też:

https://okretypodwodne.edu.pl/geneza-rozwoj-i-doktryna-wykorzystania-japonskich-okretow-podwodnych/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *