Francuski atomowy okręt podwodny Perle wraca do służby

Print Friendly, PDF & Email
Szturmowy atomowy okręt podwodny SNA Perle wraca do czynnej służby w French Navy. / Zdjęcie:  Marine Nationale
Szturmowy atomowy okręt podwodny SNA Perle wraca do czynnej służby w French Navy. / Zdjęcie: Marine Nationale

Po odbyciu niezbędnych prób morskich atomowy okręt podwodny SNA Perle oficjalnie zakończył czas konserwacji i napraw. Oznacza to iż jednostka jest gotowa na powrót do czynnej służby.

Komisja zrzeszająca przedstawicieli Direction générale de l’armement (DGA), du Service de soutien de la flotte (SSF), de la Commission permanente des programmes et des essais (CPPE) oraz de l’Escadrille des sous-marins nucléaires d’attaque (ESNA) zatwierdziła zgodność techniczną okrętu podwodnego a także jego zdolność do nawigacji i zanurzenia z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa.

Na okręcie podwodnym SNA Perle podczas prac remontowych przeprowadzanych w czerwcu 2020 r. wybuchł gwałtowny pożar. Okręt podwodny znajdował się wtedy w specjalnym basenie. Po bezprecedensowych pracach naprawczych, przeprowadzonych na terenie Naval Group w Cherbourgu pod koniec 2021 r. rozpoczęło testy na nabrzeżu, a później jednostka opusciła basen 10 listopada 2022 r. Pierwsze próby morskie rozpoczęto w maju 2023 r.

Próby morskie rozpoczęto od zanurzenia statycznego przeprowadzonego 22 maja w porcie w Tulonie. Podczas prac remontowych i modernizacyjnych IPER SNA Perle został uzbrojony w nowe torpedy F21, w które już wcześniej były uzbrojone okręty podwodne typu Suffren. Podczas przeprowadzanych testów załoga wystrzeliła ćwiczebną torpedę F21. ANS Perle ma teraz potencjał operacyjny do 2028 roku.

SNA Perle znów w czynnej służbie. / Zdjęcie: Marine Nationale
SNA Perle znów w czynnej służbie. / Zdjęcie: Marine Nationale

ANS Perle jest wyjątkową jednostką, gdyż podczas pożaru została prawie doszczętnie zniszczona przednia część okrętu. Wtedy Minister Sił Zbrojnych Florenc Parly 22 października 2020 r. podjął decyzję o naprawie okrętu w dość ciekawy sposób. Postanowiono odciąć dziobową część wycofywanego okrętu podwodnego typu Rubis i połączyć ją z SNA Perle. Cała operacja trwała kilkanaście miesięcy i ostatecznie SNA Perle ma przednią część okrętu podwodnego SNA Saphir. W ten sposób uratowano SNA Perle przed zezłomowaniem. Obawiano się iż koszty naprawy będą większe niż nowa część dziobowa okrętu podwodnego. SNA Saphir był przygotowywany do wycofywania z eksploatacji.

Źródło: Marine Nationale

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *