Australia dołącza do programu wsparcia eksploatacji torped MU90
Państwa uczestniczące w międzynarodowym programie lekkich torped ZOP MU90 poprzez OCCAR zatwierdziły decyzję i porozumienie w sprawie wsparcia eksploatacji (ISS, In-Service Support) tego systemu uzbrojenia. W podpisanym dokumencie po raz pierwszy znalazła się Australia, będąca jednym z użytkowników MU90.
Umowa została podpisana przez dyrektora OCCAR-EA Joachima Suckera i dyrektora EuroTorp Giovanniego Olivierego. W wydarzeniu Australię reprezentował z kolei szef działu Land Systems z agencji Capability Acquisition and Support Group z Departamentu Obrony Australii gen. dyw. Andrew Bottrell.
Umowa została podpisana przez dyrektora OCCAR-EA Joachima Suckera i dyrektora EuroTorp Giovanniego Olivierego. W wydarzeniu Australię reprezentował z kolei szef działu Land Systems z agencji Capability Acquisition and Support Group z Departamentu Obrony Australii gen. dyw. Andrew Bottrell.
O torpedzie MU90
MU90 Impact – (MU90 Advanced Lightweight Torpedo – MU90 LWT) torpeda lekka kalibru 323,7 mm służąca do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP/ASW), w tym okrętów podwodnych z napędem jądrowym oraz małych okrętów podwodnych o napędzie spalinowo-elektrycznym lub hybrydowym na wodach płytkich i przybrzeżnych. Torpeda może być przenoszona i używana z pokładów samolotów i helikopterów ZOP, a także okrętów nawodnych oraz jako komponent bojowy minotorped i rakietotorped.
W wersji specjalnej MU90 Hard Kill także do aktywnej obrony przeciwtorpedowej. MU90 wyposażona jest w spełniającą wymagania STANAG głowicę o stosunkowo niewielkiej masie 32,7 kilograma ze specjalnie uformowanym ładunkiem kumulacyjnym, w celu umożliwienia torpedzie przebijania kadłubów rosyjskich dwukadłubowych okrętów podwodnych o dużych przestrzeniach między kadłubami lekkim i sztywnym.
MU90 została sprzedana marynarkom wojennym Francji, Niemiec, Włoch, Dani, Polski i Australii. W 2001 roku Polska podpisała umowę na zakup 20 torped bojowych i kilku ćwiczebnych dla okrętów (fregat typu O.H. Perry) i śmigłowców.
Źródło: Agencja Altair