Bezzałogowe samoloty dla Francuskiej Marynarki Wojennej

Print Friendly, PDF & Email
Wystrzelony z katapulty morski bezzałogowy statek powietrzny Aliaca. / Zdjęcie Airbus Defence and Space/ Survey COPTER
Wystrzelony z katapulty morski bezzałogowy statek powietrzny Aliaca. / Zdjęcie Airbus Defence and Space/ Survey COPTER

DGA zamówiła pod koniec 2020 r. 11 „Système de Mini Drones aériens embarqués pour la Marine” SMDM od francuskiego SME Survey Copter, spółki zależnej Airbus Group, za kwotę 19,7 mln euro, w tym zakup systemów i usług wsparcia. Trzy systemy zostały już dostarczone francuskiej marynarce wojennej i wkrótce zostaną wdrożone do eksploatacji. Dostawy będą rozłożone do 2023 roku.

System SMDM UAS składa się z dwóch UAV Aliaca firmy Survey Copter. Aliaca ma zostać rozmieszczona na pokładzie przyszłych morskich okrętów patrolowych francuskiej marynarki wojennej (zarówno POM, jak i przyszłego Patrouilleur Oceanique) oraz fregat obserwacyjnych. Rozważana jest również integracja z LHD typu Mistral.

Bezzałogowy system SMDM może być wykorzystywany do różnych misji przez okręty wojenne. Może zarówno wspomagajać okręty nawodne np. tropiąc niewielkie jednostki lub dostarczać szczegółowych danych o typie śledzonych jednostek. Samoloty mogą działać zarówno w dzień jak i w nocy dzięki odpowiednim kamerom zainstalowanym w małej gondoli..

Morski bezzałogowy statek powietrzny Aliaca to wszechstronny system o wysokiej wytrzymałości, który pozwala na misje do 3 godzin na dystansie 50 km (27 Nm), doskonale przystosowany do misji morskich z wysokimi parametrami EO/IR stabilizowanymi żyroskopowo i przystosowany do pracy w trudnych warunkach środowiskowych.

Wystrzelony z katapulty morski bezzałogowy statek powietrzny Aliaca kończy swój lot, lądując automatycznie przy użyciu dedykowanego rozwiązania do lądowania siatkowego. Przy długości 2,2 m i rozpiętości skrzydeł 3,6 m dla maksymalnej masy startowej 16 kg, morski UAS Aliaca korzysta z mocnego, ale cichego silnika elektrycznego. System może być łatwo i szybko wdrożony w czasie krótszym niż 15 minut. Do obsługi samoloty wystarczy tylko 2 operatorów.

Źródło: navalnews.com

Przeczytaj też:

Wypłynął rosyjski okręt szpiegowski Jantar

Pożar na francuskim okręcie podwodnym o napędzie nuklearnym

Tempo budowy rosyjskich atomowych okrętów podwodnych podobne do czasów sowieckich

Rosyjska amunicja krążąca Lancet po raz pierwszy uderza w ukraińską kanonierkę klasy M Gyurza

Marynarska Pamięć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *