Znana przyczyna kolizji USS Connecticut

US Navy poinformowała o wynikach śledztwa dotyczącego kolizji atomowego okrętu podwodnego, która miała miejsce na początku ub. miesiąca. USS Connecticut zderzył się z nieznanym obiektem. Okazuje się, że przyczyną kolizji była podwodna góra.
Na początku października USS Connecticut, uderzył w nieznany obiekt na Morzu Południowochińskim. W wyniku tego incydentu zostało lekko rannych kilkunastu członków załogi.
– Szybki okręt podwodny klasy Seawolf USS Connecticut (SSN-22) uderzył w obiekt podczas zanurzenia po południu, 2 października, operując na wodach międzynarodowych w regionie Indo-Pacyfiku. Bezpieczeństwo załogi pozostaje najwyższym priorytetem Marynarki Wojennej. Nie ma obrażeń zagrażających życiu – przekazał wtedy kpt. Bill Clinton w rozmowie z serwisem USNI News.
Ustalono przyczynę kolizji USS Connecticut
Według Floty Pacyfiku okręt pozostaje w „bezpiecznym i stabilnym stanie”, a reaktor atomowy nie został uszkodzony. Zakres uszkodzeń innych części jednostki podlega nadal dalszej ocenie. Nie wiadomo jeszcze kiedy okręt zostanie naprawiony i wróci do służby. Nieznany jest również chociażby przybliżony koszt niezbędnych napraw.
Na początku listopada amerykańska Marynarka Wojenna opublikowała komunikat, w którym wskazano przyczynę kolizji. „Dochodzenie dowództwa USS Connecticut (SSN 22) zostało przedłożone dowódcy 7. Floty Stanów Zjednoczonych do przeglądu i zatwierdzenia. Śledztwo wykazało, że Connecticut osiadł na niezbadanej górze podwodnej podczas operowania na wodach międzynarodowych w regionie Indo-Pacyfiku” – czytamy w oświadczeniu.
Okręty klasy Seawolf / symbol zimnej wojny
USS Connecticut jest jednym z trzech okrętów klasy Seawolf, jakie dotąd zbudowano. Jednostka ma długość 108 metrów i szerokość 12,2 metrów. Maksymalna głębokość, na jaką może się zanurzyć podczas operacji pokojowych wynosi 610 metrów. USS Connecticut posiada reaktor S6W, pędnik o mocy 54 tys. KM oraz dwie turbiny.
W napędzanych siłownią jądrową i pędnikiem zamiast śruby okrętach, zastosowano najnowocześniejsze dostępne w latach osiemdziesiątych XX w. technologie. Dzięki ich zastosowaniu, jednostki SSN-21 – zwłaszcza w zakresie poziomu wyciszenia – do dziś stanowią punkt odniesienia w budownictwie atomowych okrętów tej klasy.
Ten typ myśliwskich okrętów podwodnych (ostatni zaprojektowany w czasach zimnej wojny) stanowi w swojej dziedzinie szczytowe amerykańskie osiągnięcie technologiczne tego okresu.
Źródło: tech.wp.pl
Przeczytaj też: