US Navy testuje Skydwellera

Print Friendly, PDF & Email

Witold RYCHTER


Skydweller podczas lotu testowego. / Zdjęcie: Provided by Spider’s Web
Skydweller podczas lotu testowego. / Zdjęcie: Provided by Spider’s Web

Skydweller to samolot, który jest zasilany panelami słonecznymi, dzięki temu może pozostawać w powietrzu przez ponad 90 dni. Dlatego amerykańska marynarka wojenna planuje wykorzystać osiągi tego samolotu do monitorowania przestrzeni wokół swoich okrętów będących na różnych misjach na całym świecie.

Samolot Skydweller nie jest nowym wynalazkiem. Jego budowa oparta została na samolocie Solar Impulse 2, który okrążył całą Ziemię na przełomie 2015 i 2016 r. O ile ten samolot był samolotem załogowym, o tyle Skydweller ma być wyposażony w instrumenty obserwacyjne i będzie przypominał drony będące już na wyposażeniu US Navy. Przewagą tego samolotu nad innymi statkami powietrznymi jest oczywiście długość lotu, która jest nieosiągalna dla żadnego klasycznego samolotu.

90 dni bez lądowania

Skydweller ma rozpiętość skrzydeł wynoszącą aż 72 metry (dla porównania Dreamliner ma rozpiętość ok. 60 m.), które pokryte są wydajnymi panelami słonecznymi o łącznej powierzchni aż 270 m kw, które mają generować do 2 kW energii elektrycznej i umożliwić utrzymanie się w powietrzu przez wiele tygodni.

Skydweller strażnikiem bezpieczeństwa floty

Podczas wykonywania misji bojowych Skydweller może znacząco pomagać w monitorowaniu otoczenia okrętów nawodnych ze względu na czas przebywania w powietrzu. Takie rozwiązanie może być wykorzystane przez grupy bojowe nie posiadające w swym składzie lotniskowców oraz mogą zastąpić wykorzystywane drony, które są w stanie przebywać w powietrzu do kilkudziesięciu godzin.

Obsługa Skydwellerów ma ograniczyć się tylko do startu i lądowania. Aktualnie prace konkstrukcyjne i inżynieryjskie trwają nad opracowaniem odpowiedniego algorytmu dla automatycznego startu, lądowania oraz lotu, tak by obsługa samolotów była w pełnia utonomiczna. Skydweller wkrótce ma przejść pierwsze długodystansowe loty trwające co najmniej 90 dni.

– Obecnie realizujemy plan, aby przetestować autonomiczny lot, start oraz autonomiczne lądowanie i wreszcie nasz pierwszy w pełni autonomiczny lot – powiedział w rozmowie z New Scientist, dyrektor generalny Skydweller Aero, Robert Miller. Dodał: – kiedy to wszystko zostanie zrealizowane, przejdziemy do testów wytrzymałościowych, których celem jest lot przez ponad 90 dni.

Marynarka Wojenna USA może zyskać nowy samolot, który będzie napędzany energią słoneczną / Zdjęcie: YouTube, NewScientist
Marynarka Wojenna USA może zyskać nowy samolot, który będzie napędzany energią słoneczną / Zdjęcie: YouTube, NewScientist

Długodystansowe loty

Samolot został zaprojektowany do lotu na wysokościach od 30 000 do 45 000 stóp. Jego maksymalna ładowność wynieść ma do 363 kg (800 funtów). Całkowita masa ma wynieść 2495 kg.

Firma Skydweller Aero planuje również przetestować wodorowe ogniwa paliwowe, które pomagałyby utrzymać funkcjonalność samolotu w przypadku złych warunków pogodowych.

US Navy przekazały firmie 5 milionów dolarów na przygotowanie testów samolotu.

Samolot będzie mógł być wykorzystywany w misjach rozpoznawczych, ale też jako przekaźnik komunikacyjny. Niewykluczone że przy odpowiedniej konfiguracji może być wykorzystywany do śledzenia wrogich okrętów nawodnych jak i podwodnych oraz do komunikacji okrętów podwodnych z flotą. Duży pułap oraz długość lotu są idealnym rozwiązaniem do śledzenia np. rosyjskich okrętów podwodnych wychodzących na patrole bojowe z baz morskich.

Witold Rychter

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *