Typ SIERRA (projekt 945)
Uzbrojenie
Okręty typu Sierra uzbrojone są w 6 dziobowych wyrzutni o mieszanej konstrukcji. Cztery standardowe wyrzutnie o kalibrze 533 mm i dwie o kalibrze 650 mm. Standardowe torpedy z naprowadzaniem akustycznym, przeznaczone do zwalczania zarówno okrętów nawodnych i podwodnych wystrzeliwane są z wyrzutni 533 mm. Z wyrzutni tych oprócz torped typu SET-72, TEST-71M i USET-80 można również wystrzeliwać rakiety dalekiego zasięgu SS-NX-21 oraz rakiety SS-N-15 uzbrojone w głowicę atomową, przeznaczoną do zwalczania okrętów podwodnych.
Rakiety te są wystrzeliwane w podobny sposób jak rakiety Marynarki Wojennej USA typu Tomahawk. Prawdopodobny zasięg rakiet SS-Nx-21 wynosi od 1500 do 2250 km. Rakiety te mogą być wyposażone w głowice konwencjonalne oraz atomowe. Rakiety te przeznaczone są głównie do ataku na cele lądowe.
Z dwóch wyrzutni o kalibrze 650 mm można wystrzeliwać zarówno pociski przeciwskrętowe RPK-6 Vodopad /RPK-7 Vorobrc (SS-N-16 Stallion), które przenoszą torpedy do zwalczania okrętów podwodnych, jak i nową torpedę 65, która ma zasięg do 100 km i naprowadzana jest na cel po kliwaterze okrętu nawodnego.
Okręty mogą zabierać zamiast torped 42 miny. Dodatkowo jednostki te mogą być wyposażone w torpedy superkawitacyjne VA-111 Szkwał.
Wykaz okręty typu Sierra
Typ Sierra I – Projekt 945 (Barakuda)
Nazwa okrętu | Rozpoczęcie budowy | Stan obecny |
---|---|---|
B-239 Tula | 1987 r. | wycofany ze służby |
B-276 Kostroma/Krab | 1987 r. | nadal w śłużbie |
Typ Sierra II – Projekt 945A (Kondor)
Nazwa okrętu | Rozpoczęcie budowy | Stan obecny |
---|---|---|
B-534 Niżny Nowogród | grudzień 1990 r. | nadal w służbie |
B-336 Psków | 1993 r. | nadal w śłużbie |
Typ Sierra III – Projekt 945AB (Mars)
Nazwa okrętu | Rozpoczęcie budowy | Stan obecny |
---|---|---|
K-123 Mars | marzec 1990 r. | okręt nigdy nie został ukończony |
Ciekawoski
11 lutego 1992 K-239 został przypadkowo staranowany przez amerykański okręt podwodny typu Los Angeles – USS Baton Rouge (SSN-689) patrolujący Morze Barentsa w pobliżu Siewieromorska. Szczegóły kolizji nigdy nie zostały podane do publicznej wiadomości. Obydwa okręty o własnych siłach powróciły do swoich baz, lecz „Baton Rouge” został rok później skreślony ze stanu floty.
5 marca 2003, podczas kapitalnego remontu K-534 Pskow w suchym doku, na skutek prac spawalniczych zapaliło się drewniane rusztowanie, którym obudowany był kadłub okrętu. W wyniku pożaru uszkodzona została wytłumiająca dźwięki warstwa gumy, którą pokryty był kadłub.
Witold Rychter
Źródła:
www.fas.org
www.military-today.com
en.wikipedia.org