Typ SIERRA (projekt 945)

Print Friendly, PDF & Email

Uzbrojenie

Okręty typu Sierra uzbrojone są w 6 dziobowych wyrzutni o mieszanej konstrukcji. Cztery standardowe wyrzutnie o kalibrze 533 mm i dwie o kalibrze 650 mm. Standardowe torpedy z naprowadzaniem akustycznym, przeznaczone do zwalczania zarówno okrętów nawodnych i podwodnych wystrzeliwane są z wyrzutni 533 mm. Z wyrzutni tych oprócz torped typu SET-72, TEST-71M i USET-80 można również wystrzeliwać rakiety dalekiego zasięgu SS-NX-21 oraz rakiety SS-N-15 uzbrojone w głowicę atomową, przeznaczoną do zwalczania okrętów podwodnych.

Rakiety te są wystrzeliwane w podobny sposób jak rakiety Marynarki Wojennej USA typu Tomahawk. Prawdopodobny zasięg rakiet SS-Nx-21 wynosi od 1500 do 2250 km. Rakiety te mogą być wyposażone w głowice konwencjonalne oraz atomowe. Rakiety te przeznaczone są głównie do ataku na cele lądowe.

Z dwóch wyrzutni o kalibrze 650 mm można wystrzeliwać zarówno pociski przeciwskrętowe RPK-6 Vodopad /RPK-7 Vorobrc (SS-N-16 Stallion), które przenoszą torpedy do zwalczania okrętów podwodnych, jak i nową torpedę 65, która ma zasięg do 100 km i naprowadzana jest na cel po kliwaterze okrętu nawodnego.

Okręty mogą zabierać zamiast torped 42 miny. Dodatkowo jednostki te mogą być wyposażone w torpedy superkawitacyjne VA-111 Szkwał.

Wykaz okręty typu Sierra

Typ Sierra I – Projekt 945 (Barakuda)

Nazwa okrętuRozpoczęcie budowyStan obecny
B-239 Tula1987 r.wycofany ze służby
B-276 Kostroma/Krab1987 r.nadal w śłużbie
Typ Sierra II – Projekt 945A (Kondor)

Typ Sierra II – Projekt 945A (Kondor)

Nazwa okrętuRozpoczęcie budowyStan obecny
B-534 Niżny Nowogródgrudzień 1990 r.nadal w służbie
B-336 Psków1993 r.nadal w śłużbie

Typ Sierra III – Projekt 945AB (Mars)

Nazwa okrętuRozpoczęcie budowyStan obecny
K-123 Marsmarzec 1990 r.okręt nigdy nie został ukończony

Ciekawoski

11 lutego 1992 K-239 został przypadkowo staranowany przez amerykański okręt podwodny typu Los Angeles – USS Baton Rouge (SSN-689) patrolujący Morze Barentsa w pobliżu Siewieromorska. Szczegóły kolizji nigdy nie zostały podane do publicznej wiadomości. Obydwa okręty o własnych siłach powróciły do swoich baz, lecz „Baton Rouge” został rok później skreślony ze stanu floty.

5 marca 2003, podczas kapitalnego remontu K-534 Pskow w suchym doku, na skutek prac spawalniczych zapaliło się drewniane rusztowanie, którym obudowany był kadłub okrętu. W wyniku pożaru uszkodzona została wytłumiająca dźwięki warstwa gumy, którą pokryty był kadłub.

Witold Rychter

Źródła:

www.fas.org

www.military-today.com

en.wikipedia.org

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *