Typ DELTA

Print Friendly, PDF & Email

UZBROJENIE:

Okręty typu Delta I i Delta II uzbrojone zostały w duże rakiety balistyczne mające wysokość 13 m i średnicę 1,8 m. Napędzane paliwem płynnym. Rakieta mogła przenosić jedną głowicę o sile 800 kiloton. Wcześniejszy wariant tej rakiety miał zasięg 7.800 k, natomiast późniejszy wariant Mod 2 miał już zasięg 9.100 km.

Rakiety SS-N-18 w które wyposażono okręty Delta III weszły do służby około roku 1978 i były pierwszymi rosyjskimi rakietami wielogłowicowymi

Wariant Mod 1 przenosił trzy ładunki o sile 200 kiloton na maksymalną odległość 6.500 km. Natomiast wariant Mod 2 miał jedną głowicę z ładunkiem o sile 450 kiloton i zasięg 8.000 km.

W Związku Radzieckim postanowiono prowadzić badania konstrukcyjne nad dalszym rozwojem rakiet SS-N-18, czego rezultatem było opracowanie nowej rakiety SS-NX-23 (R-29R), która weszła do uzbrojenia w latach 1985-1986, na okrętach typu Delta IV. Nowa rakieta cechowała się większą precyzją rażenia oraz możliwością przenoszenia większej siły ładunku. R-29R wyposażona została w siedem głowic MIRV o zasięgu od 6.500 km do 8.000 km w zależności od liczby głowic.

Otwarty silos okrętu K-117 Bryansk mieszczący rakietę balistyczną R-29RMU Sineva. Dopiero takie zbliżenie pokazuje jak wielkimi jednostkami są atomowe okręty typu Delta IV. / Zdjęcie: www.9abc.net
Otwarty silos okrętu K-117 Bryansk mieszczący rakietę balistyczną R-29RMU Sineva. Dopiero takie zbliżenie pokazuje jak wielkimi jednostkami są atomowe okręty typu Delta IV. / Zdjęcie: www.9abc.net

Typ Delta wyposażony został w sześć dziobowych wyrzutni torpedowych o standardowej średnicy 533 mm, którymi strzelano przeciw okrętom nawodnym, a także przeciw okrętom podwodnym. Torpedy te są naprowadzane przewodowo i akustycznie. Należą do standardowego typu i są na wyposażeniu okrętów wojennych Rosji. Delta IV wyposażone zostały również w wyrzutnie 671 TRV RTM tzw. rakieto-torpedę.

Na okrętach typu 667 BDR zainstalowany został system zarządzania walką Almaz-BDR kontrolujący system torpedowy oraz wykonywane przez okręt manewry bojowe.

Okręty 667 BDRM są wyposażone w system zarządzania walką Omnibus-Bdrm, który kontroluje wszystkie działania bojowe, przetwarza dane i nadzoruje użycie torped i rakieto-torped.

HISTORIA OKRĘTU:

Pierwsze radzieckie okręty podwodne tej klasy miały relatywnie mały zasięg i by razić rakietami balistycznymi odległe cele musiały przekraczać barierę przeciw okrętom podwodnym organizowaną przez NATO, której przebieg obejmował linię łączącą Grenlandię, Islandię oraz Stany Zjednoczone do Wielkiej Brytanii i miał głównie zapewnić bezpieczeństwo USA. Skryte działanie tych okrętów było więc utrudnione. Dodatkowo jednostki radzieckie były śledzone dzięki systemowi SOSUS i mogły być zniszczone nim wystrzeliły swoje rakiety balistyczne.

Problem ten został rozwiązany w momencie powstania atomowych okrętów podwodnych typu Yankee, które dzięki szybkiemu rozwojowi technologii rakietowej otrzymały rakiety przekraczające zasięg 7500 km. Można było razić dowolny cel na terytorium USA ze stosunkowo bezpiecznych wód arktycznych i Północno-Wschodniego Pacyfiku. Obszary te kontrolowane były przez radzieckie siły zapewniające okrętom podwodnym o znaczeniu strategicznym odpowiednią ochronę.

Dodatkowym rozwiązaniem mającym zwiększyć bezpieczeństwo okrętów strategicznych przed wrogimi jednostkami, siłami ZOP oraz systemem SOSUS, było ograniczenie szumów własnych poprzez znaczne wyciszenie okrętów. Widoczne to było szczególnie po wejściu do służby okrętów typu Delta II.

Rakieta SS-N-8, którą po raz pierwszy zainstalowano na okrętach typu Delta stała się podstawową rakietą strategiczną ZSRR.

Pierwszą jednostką tego typu ukończono w 1972 roku. W latach 1972-77 zbudowano łącznie osiemnaście okrętów typu Delta I. Okręty budowano w stoczniach w Siewierdowińsku nad Morzem Arktycznym i w Komsomolsku nad Pacyfikiem.

Okręt podwodny Delta IV OKB Grigorov po modernizacji, która polegała na przystosowaniu do strzelania rakietami R-29RMU Sineva. W wyniku zmiany uzbrojenia znikły charakterystyczne dla tych jednostek wybrzuszenia na burtach okrętu (czarne strzałki). / Zdjęcie: www.shipmodels.info
Okręt podwodny Delta IV OKB Grigorov po modernizacji, która polegała na przystosowaniu do strzelania rakietami R-29RMU Sineva. W wyniku zmiany uzbrojenia znikły charakterystyczne dla tych jednostek wybrzuszenia na burtach okrętu (czarne strzałki). / Zdjęcie: www.shipmodels.info

Do 1991 roku w służbie zostało dziewięć okrętów. Od 1994 roku rozpoczęto na pozostałych okrętach sukcesywne usuwanie przedziałów rakietowych. Operacja ta zakończona została w 1997 roku. Wszystkie okręty typu 667B Murena wycofano i skreślono ze stanu floty w 1998 roku. Okręty następnie zostały w 2005 roku zezłomowane.

Cztery okręty Delta II zbudowano w latach 1974-75 w Siewierdowińsku. Program budowy kolejnych jednostek został anulowany na rzecz wprowadzanych okrętów typu Delta III. Wszystkie okręty Delta II zostały wycofane z eksploatacji do 1996 roku. Pierwszy wariant Delty III wszedł do służby w 1975 roku. Do roku 1982 zbudowano czternaście jednostek tego typu. Uzbrojone jednostki projektu 667BDR odbywały służbę w bazach Jagielnaja oraz Olenia w ramach Floty Północnej, od 1990 roku natomiast w bazie Rybaczij na Kamczatce w ramach Floty Pacyfiku. W służbie zostało sześć jednostek tego typu, dwie z nich są w trakcie wykreślania ze stanu floty.

Na bazie wariantu Delta III opracowano okręty nowszej generacji Delta IV. Do chwili obecnej zbudowano siedem okrętów tego typu. Wszystkie okręty zbudowane zostały między 1985 a 1992 rokiem i nadal są w służbie. Ostatni okręt projektu 667BDRM to Nowomoskowsk.

Okręty Delta miały być wycofane ze służby i zastąpione okrętami typu Typhoon o znacznie większej sile rażenia. Na wyposażeniu tych okrętów miały znaleźć się nowe pociski rakietowe R-30 Buława. Jednak wysokie koszty związane z eksploatacją Typhoonów oraz problemy z rakietami R-30 spowodowały iż niektóre okręty typu Delta III reaktywowano w roku 2000 i dzięki przeprowadzeniu prac remontowych pozostawiono nadal w służbie. Mają być ostatecznie zastąpione przez nowo budowane i wprowadzane do służby okręty typu Borei.

Okręty typu Delta IV również były remontowane w ostatnich latach. Pięć tych jednostek już wróciło do służby. Szósty nadal jest remontowany a ex K-64 obecny BS-64 po remoncie od 1999 roku pełni funkcję specjalnej platformy do testowania uzbrojenia.

K-433 Svyatoy Georgiy Pobedonosets atomowy okręt podwodny typu Delta III wchodzący w skład Floty Pacyfiku. / Zdjęcie: en.rian.ru
K-433 Svyatoy Georgiy Pobedonosets atomowy okręt podwodny typu Delta III wchodzący w skład Floty Pacyfiku. / Zdjęcie: en.rian.ru

Wykaz okrętów podwodnych typu Delta I

NrStoczniaNazwa okrętuRozp.
budowy
Zakoń.
budowy
Rozp.
służby
FlotaObecny
status
K-279Sevmash, SeverodvinskNA197101 / — / 197122 grudnia 1972PółnocnaW 1992 przeniesiony do rezerwy, zezłomowany w 1996 roku. K-279 30.10.1986 zderzył się z USS SSN-710.
K-447Sevmash, SeverodvinskNA—–1975—–PółnocnaZezłomowany w 1994 roku.
K-450Sevmash, SeverodvinskNA—–1975—–PółnocnaZezłomowany w 1994 roku..
K-336KomsomolskNA—–1974—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-385Sevmash, SeverodvinskNA—–1974—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-417KomsomolskNA—–1974—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-457Sevmash, SeverodvinskNA—–1974—–Północna05.05.1998 nastąpił na okręcie wyciek paliwa rakietowego. Jednostka zezłomowana.
K-465Sevmash, SeverodvinskNA—–1974—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-460Sevmash, SeverodvinskNA—–1975—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-472Sevmash, SeverodvinskNA—–1975—–PółnocnaJednostka zezłomowana w 1999 roku.
K-475Sevmash, SeverodvinskNA—–1975—–PółnocnaJednostka zezłomowana w 1999 roku.
K-477KomsomolskNA—–1975—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-497KomsomolskNA—–1975—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-171Sevmash, SeverodvinskNA—–1976—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-500KomsomolskNA—–1976—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-512KomsomolskNA—–1976—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-523KomsomolskNA—–1977—–PółnocnaJednostka zezłomowana.
K-530KomsomolskNA—–1974—–PółnocnaJednostka zezłomowana.

Wykaz okrętów podwodnych typu Delta II

NrStoczniaNazwa okrętuRozp.
budowy
Zakoń.
budowy
Rozp.
służby
FlotaObecny
status
K-184Sevmash, SeverodvinskShestidesyatiletie Velikogo Oktyabrya04 / — / 197301 / — / 197520 września 1975Północna04 listopada 1977 jednostka zmieniła nazwę, od 1996 w rezerwie. Następnie okręt został zezłomowany.
K-92Sevmash, SeverodvinskNA04 / – / 197301 / – / 197517 grudnia 1975PółnocnaPrzeniesiony do rezerwy w 1996. Następnie okręt został zezłomowany.
K-193Sevmash, SeverodvinskNA1974197530 grudnia 1975PółnocnaW grudniu 1997 okręt wycofany ze służby, a w 1999 zezłomowany.
K-421Sevmash, SeverodvinskNA1974197530 grudnia 1975PółnocnaW rezerwie od 1996 roku. W 2000 roku okręt został zezłomowany.

Wykaz okrętów podwodnych typu Delta III

NrStoczniaNazwa okrętuRozp.
budowy
Zakoń.
budowy
Rozp.
służby
FlotaObecny
status
K-424Sevmash, SeverodvinskNA30
stycznia 1974
11
lutego 1976
30
grudnia 1976
PółnocnaWycofany ze służby 28 marca 1995 roku, następnie złomowany.
K-441Sevmash, SeverodvinskNA07
maja 1974
25
maja 1976
31
paździer. 1976
PółnocnaWycofany ze służby 28 marca 1995 roku, następnie złomowany.
K-449Sevmash, SeverodvinskNA19
lipca 1974
29
lipca 1976
05
lutego 1977
PółnocnaW rezerwie od 1996 r., wycofanych z eksploatacji w 2001 roku, następnie zezłomowany w 2008 roku.
K-455Sevmash, SeverodvinskNA16
paździer. 1974
16
sierpnia 1976
30
grudnia 1976
PółnocnaW rezerwie od 1998/99, prawdopodobnie wycofany ze służby.
K-490Sevmash, SeverodvinskNA06
marzec 1975
27
stycznia 1977
30
września 1977
PółnocnaW rezerwie od 1998/99, prawdopodobnie wycofany ze służby.
K-487Sevmash, SeverodvinskNA09
czerwca 1975
04
kwietnia 1977
27
grudnia 1977
PółnocnaW rezerwie od 1998/99, prawdopodobnie wycofany ze służby.
K-496Sevmash, SeverodvinskBorisoglebsk23
września 1975
13
sierpnia 1977
30
grudnia 1977
PółnocnaWycofany ze służby 9 grudnia 2008 r. Okręt został pozbawiony paliwa nuklearnego.
K-506Sevmash, SeverodvinskZelenograd29
grudnia 1975
26
stycznia 1978
30
listopada 1978
PacyfikuWycofany ze służby w 2010 roku. Okręt przeznaczony do zezłomowania.
K-211Sevmash, SeverodvinskPietropawłowsk Kamczacki19
sierpnia 1976
13
stycznia 1979
28
września 1979
PacyfikuNadal w służbie.
K-223Sevmash, SeverodvinskPodolsk19
lutego 1977
30
kwietnia 1979
27
listopada 1979
PacyfikuNadal w służbie.
K-180Sevmash, SeverodvinskNA27
grudnia 1977
08
stycznia 1980
25
września 1980
PółnocnaW rezerwie od 2004 r., prawdopodobnie wycofany ze służby.
K-433Sevmash, SeverodvinskSvyatoy Pobedonosets Georgiy24
sierpnia 1978
20
czerwca 1980
15
grudnia 1980
PółnocnaNadal w służbie.
BS-136 ex K-129Sevmash, SeverodvinskOrenburg09
kwiecień 1979
15
kwietnia 1981
05
listopada 1981
Północna1994-2002 – konwersja do wsparcia okrętów podwodnych projektu 09786 (nosiciel miniaturowych okrętów podwodnych). Okręt był w aktywny jeszcze w 2008 r.
K-44Sevmash, SeverodvinskRyazan31
stycznia 1980
19
stycznia 1982
17
września 1982
PółnocnaModernizacja okrętu w 2007 r. Nadal w służbie.

Wykaz okrętów podwodnych typu Delta IV

NrStoczniaNazwa okrętuRozp.
budowy
Zakoń.
budowy
Rozp.
służby
FlotaObecny
status
K-51Sevmash, SeverodvinskVerkhoturye23 lutego 198107 marzec 198428 grudnia 1984PółnocnaOkręt przeszedł remont kapitalny w 1999 roku. Od 2010 roku, były również drobne remonty związane z instalacją pocisków Sineva.
K-84Sevmash, SeverodvinskJekaterynburg17 lutego 198217 marca 198531 października 1976PółnocnaOkręt przeszedł remont kapitalny w 2002 roku związany z instalacją pocisków Sineva.
BS-64 ex K-64Sevmash, SeverodvinskPodmoskovye18 grudnia 198202 lutego 198623 grudnia 1986PółnocnaOd 1999 r. pełni funkcję specjalnej platformy do testowania uzbrojenia.
K-114Sevmash, SeverodvinskTula22 lutego 198422 stycznia 198730 października 1987PółnocnaOkręt przeszedł remont kapitalny w 2006 roku związany z instalacją pocisków Sineva.
K-117Sevmash, SeverodvinskBryansk20 kwietnia 198508 lutego 198830 września 1988PółnocnaOkręt przeszedł remont kapitalny na przełomie 2002-2008 związany z instalacją pocisków Sineva.
K-18Sevmash, SeverodvinskKarelia07 lutego 198602 lutego 198910 października 1989PółnocnaOkręt przeszedł remont kapitalny na przełomie 2004-2010. N aokręcie zainstalowano wówczas pociski Sineva.
K-407Sevmash, SeverodvinskNowomoskowsk02 lutego 198728 lutego 199027 listopada 1990PółnocnaW generalny remont rozpoczął się w 2008 roku związany z instalacją pocisków Sineva. Powrót okrętu do służby ma nastąpić pod koniec 2011 roku.

Witold Rychter

——————–

1Dane dotyczące wyporności w wielu źródłach są sprzeczne. Pierwsze dane to źródła internetowe, drugie w nawiasach za Ilustrowaną Encyklopedią Współczesne Okręty Podwodne Davida Millera i Johna Jordana, Wydawnictwo Espadon, Warszawa 1993.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *