Chiny publikują zdjęcia nowego lotniskowca PLA Navy Fujian

Print Friendly, PDF & Email
Lotniskowiec chińskiej marynarki wojennej PLA Fujian. / Zdjęcie: Chińska telewizja CCTV
Lotniskowiec chińskiej marynarki wojennej PLA Fujian. / Zdjęcie: Chińska telewizja CCTV

Na podstawie informacji opublikowanych przez Global Times 3 stycznia 2023 roku chińska telewizja państwowa przedstawiła raport na temat lotniskowca Fujian należącego do PLA Navy i postępów w jego budowie.

Kapitan Yin Hongxin podkreślił cel na rok 2024, jakim jest uzyskanie zdolności bojowych Fujiana, co jest zgodne z celem związanym z stuleciem Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLA) w roku 2027.

Obserwacje z materiału CCTV sugerują usunięcie konstrukcji zasłaniającej katapulty elektromagnetyczne na pokładzie załogi Fujiana, co jest kluczowym elementem lotniskowca. Widoczna była także pełnowymiarowa makieta samolotu, choć jej dokładny typ wywołał debatę wśród obserwatorów, począwszy od potencjalnego J-15 po myśliwiec stealth nowej generacji, potencjalnie J-35. Pomimo wcześniejszych przewidywań dotyczących testu rejsu w 2023 r., nowe, złożone technologie Fujiana, zwłaszcza katapulty elektromagnetyczne, wymagały długotrwałych testów.

Katapulty elektromagnetyczne

Katapulta elektromagnetyczna, często określana jako elektromagnetyczny system wystrzeliwania samolotów (EMALS), to rodzaj systemu wystrzeliwania samolotów opracowanego głównie do użytku na lotniskowcach. Stanowi znaczący skok technologiczny w porównaniu z tradycyjnymi katapultami parowymi, zapewniając większą kontrolę i wydajność podczas wystrzeliwania samolotów.

Tradycyjnie lotniskowce do wystrzeliwania samolotów używały katapult o napędzie parowym. Systemy te wykorzystują parę pod wysokim ciśnieniem do napędzania tłoka, który napędza samolot przy starcie. Katapulty parowe mają jednak ograniczenia dotyczące możliwości wspomagania samolotów przy starcie, które mogą skutecznie wystrzeliwać. Katapulty te wymagają również odpowiedniej konserwacji.

Natomiast katapulta elektromagnetyczna wykorzystuje liniowy silnik indukcyjny. Silnik ten wytwarza pole magnetyczne, które napędza wózek po torze. W przeciwieństwie do katapulty parowej, EMALS może precyzyjniej kontrolować przyspieszenie samolotu, zapewniając płynniejszy i bardziej elastyczny start. Ta precyzja jest szczególnie korzystna przy wystrzeliwaniu zarówno cięższych, jak i lżejszych samolotów, z czym borykają się katapulty parowe.

Pod względem wydajności katapulty elektromagnetyczne są krokiem naprzód. Są bardziej energooszczędne w porównaniu do swoich odpowiedników parowych, co z czasem przekłada się na oszczędności i mniejsze zużycie.

Kraje posiadające lotniskowce wyposażone w EMALS mogą zapewniać większą moc i mieć większy zakres opcji w zakresie samolotów, które mogą przenosić lotniskowce, co może zmienić obliczenia strategiczne w różnych regionach świata.

Źródło: Navy Recognition

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *