Koncepcja rosyjskiego okrętu podwodnego Amur e600
Niezwykły i ciekawy projekt, e600 to najnowsze działo koncepcyjne okrętu podwodnego rosyjskiego biura projektowego Rubin. Jako konstrukcja jednokadłubowa pasuje do rodziny „Amur”. Cechą charakterystyczną jest jednak to, że jest w pełni elektryczny (nie diesel elektryczny). I co ciekawe nie posiada charakterystycznego dla okrętów podwodnych kiosku.
Koncepcja projektowa była jedną z kilku ujawnionych na forum Army-2022.
Usunięcie głównych silników diesla sprawia, że okręt podwodny jest znacznie mniejszy. Według doniesień e600 ma wypierać zaledwie 600 ton. Okręt ten jest podobny do niektórych wcześniejszych koncepcji projektowych biura Rubin, takich jak Amur 550 (wyporność 700 ton w zanurzoniu).
Kluczem do całkowicie elektrycznego napędu są technologie akumulatorów litowych. Rosja posiada ta technologie wytwarzania takich akumulatorów ale nie zastosowała jej do tej pory na okrętach podwodnych. ( Uwaga: krążą pogłoski, że okręt podwodny Losharik miał baterie litowo-jonowe, które spowodowały śmiertelny pożar 1 lipca 2019 r. ). Nowe baterie mają zapewnic jednostce 17-dniową autonomiczność.
Projekt tego okrętu ma posiadać rozbudowany sonar z dużą tablicą czujników na dziobie i trzema tablicami w stylu łat wzdłuż każdej burty. Na dziobie znajdują się 4 wyrzutnie torped. Wydaje się, że są one zewnętrzne, w tym sensie, że nie przebijają kadłuba ciśnieniowego. Okręt posiada dwa wysuwane z kadłuba maszty.
Źródło: hisutton.com
Przeczytaj też:
STM prezentuje okręt podwodny STM500 z silnikiem Diesla i napędem elektrycznym na targach ADEX
Międzynarodowe ćwiczenie dowódczo-sztabowe DYNAMIC MOVE-22
Babcock International zdobywa kontrakt na polski program fregatowy MIECZNIK