Holenderski program wymiany okrętów podwodnych na ukończeni
Holenderski „program wymiany okrętów podwodnych typu Walrus” jest na ostatniej prostej według Ministerstwa Obrony Holandii. Pozostała tylko kwestia wyceny przyszłych okrętów podwodnych.
Rok po tym, jak holenderskie Ministerstwo Obrony ogłosiło opóźnienie prac nad programem wymiany okrętów podwodnych prace znacząco przyspieszyły. Holenderskie Ministerstwo Obrony poinformowało iż:
Gotowe jest zapytanie ofertowe. Wniosek ten zostanie wysłany do 3 stoczni w połowie listopada 2022 r. Oczekuje się, że stocznie prześlą swoje oferty około lata 2023 r. Ministerstwo Obrony potrzebuje kilku miesięcy na analizę tych ofert, a następnie podejmie decyzję. która firma wygra przetarg. O tym poinformował sekretarz stanu Izby Reprezentantów Christophe van der Maat.
Cztery eksploatowane okręty podwodne typu Walrus zostaną zastąpione czterema okrętami podwodnymi z napędem spalinowo-elektrycznym nowej generacji. Trzy konkurujące stocznie to Naval Group, Saab Kockums i Thyssenkrupp Marine Systems. Wybór trzech konsorcjum został ogłoszony w grudniu 2019 r. Oczekuje się, że cztery okręty podwodne będą przekazane do służby w latach 30.
Holenderski Sekretarz Stanu ds. Obrony przedstawił znaczenie programu:
To ważny i kosztowny projekt. Dlatego chcemy od razu przedstawić jakie nas interesują rozwiązania techniczne i jakie ma być zainstalowane uzbrojenie. Tak by przygotowana została dokładna wycena okrętów i wtedy zobaczymy czy na takie okręty jest nas stać. Ponadto chcemy, aby okręty podwodne były dostarczone w wyznaczonym terminie wraz z całym uzbrojeniem.
Christophe van der Maat jest sekretarzem stanu ds. obrony.
Holenderskie Ministerstwo Obrony dodało również, że dąży do rozmieszczenia „pocisków dalekiego zasięgu” zarówno na fregatach, jak i przyszłych okrętach podwodnych.
Zwiększono budżet
Holenderskie Ministerstwo Obrony ogłosiło również, że budżet na program zamówień został zwiększony. Te dodatkowe pieniądze są częściowo zarezerwowane w budżecie obrony na 2023 r. Ministerstwo Obrony przekazało również pieniądze z szeregu projektów z długoterminową realizacją. Takie rozwiązanie ma być korzystne by zarezerwować jak najwięcej środków finansowych w pierwszym etapie budowy nowych okrętów podwodnych.
Przemysł lokalny
Holenderskie Ministerstwo Obrony chce, aby konkurujące stocznie zaangażowały holenderski przemysł w budowę i przyszłe remonty zamówionych okrętów: „zwycięska stocznia będzie musiała zawrzeć umowę z Ministerstwem Gospodarki i Klimatu: tak zwaną umowę o współpracy przemysłowej”.
Departament Utrzymania Materiałów Marynarki Wojennej będzie również pełnił rolę koordynacyjną w utrzymaniu nowych okrętów podwodnych. W ten sposób zatrzymujemy personel i możemy inwestować w nowy personel i infrastrukturę. Den Helder musi mieć możliwość samodzielnej naprawy czy modernizacji okrętów podwodnych.
Christophe van der Maat jest sekretarzem stanu ds. obrony.
Prezentacja możliwości konkurujących firm, które starają się o wygranie kontraktu.
Źródło: navalnews.com
Przeczytaj też:
Program okrętów podwodnych Navantia S-80
Ukraiński atak na okręty w bazie w Sewastopolu
US Navy deklaruje pełną zdolność operacyjną programu USWTR INC I
“Ja żołnierz Wojska Polskiego przysięgam…”
Pierwsza partia nowych torped elektrycznych ET-1E dostarczona rosyjskiej marynarce wojennej