Program okrętów podwodnych Navantia S-80

Print Friendly, PDF & Email

Witold RYCHTER


Okręt podwodny S-80 Isaac Peral. / Zdjęcie: Navantia Systems
Okręt podwodny S-80 Isaac Peral. / Zdjęcie: Navantia Systems

Hiszpańskla Marynarka Wojenna niedługo będzie posiadała jedne z najnowocześniejszych okrętów podwodnych z napędem AIP wśród państw posiadających takie jednostki. Najnowocześniejszy konwencjonalny oceaniczny okręt podwodny zaprojektowany i zbudowany zpstał w całości w Hiszpanii przez konsorcjum Navantia. Jedną z jego najbardziej wyróżniających się cech jest system napędu niezależnego od powietrza (AIP) trzeciej generacji, znany jako BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology).

Jest to wysoce zautomatyzowany okręt podwodny, który dzięki systemowi sterowania platformą najnowszej generacji, opracowanemu przez Navantia Systems, pozwala na obsługę okrętu przez ograniczoną liczbę członków załogi (32 marynarzy i 8 miejsc dla dodatkowego personelu na pokładzie), która wystarczy do pełnej obsługi jednostki. Okręt ten osiąga w zanurzeniu prędkość ponad 19 węzłów i maksymalną głębokość ponad 300 m. Ma około 80 m długości, 7 m średnicy i wyporność 3 000 ton w zanurzeniu.

Okręt podwodny S-81 Isaac Peral, który pływa od 21 maja, przygotowuje się do pierwszego patrolu bojowego. Okręt przechodzi fazę testów w porcie i na morzu. Planowane przekazanie jednostki marynarce ma nastąpić w 2023 roku.

Okręt podwodny S-81 wykonał swoją pierwszy rejs na powierzchni w maju 2022 roku, wypełniając tym samym wymagający harmonogram pokonywania kamieni milowych w zakresie bezpieczeństwa. Po testach nawigacyjnych okręt podwodny przechodzi planowany przegląd w suchym doku, aby przygotować go do testów zanurzeniowych. Po opuszczeniu suchego doku planowane są kolejne testy przeprowadzone w ramach następujących etapów bezpieczeństwa: zanurzenie statyczne, nawigacja w zanurzeniu i nawigacja w głębokim zanurzeniu. Testy te mają zademonstrować wysoki stopień interoperacyjności systemów i osiągów okrętu podwodnego.

S-80 jest pomyślany jako jeden z najbardziej zaawansowanych konwencjonalnych okrętów podwodnych. Został zaprojektowany, aby odpowiedzieć na strategiczne potrzeby zgłoszone Navantii przez hiszpańską marynarkę wojenną. Stocznie zaczęły więc projektować i budować okręt podwodny o wysokim stopniu automatyzacji i odpowienich osiagach odnośnie zanurzenia.

Navantia pracuje nad realizacją projektu, który będzie wykorzystywał unikalne technologie, takie jak AIP (Air-Independent Propulsion). AIP opiera się na reformerze bioetanolu, który wytwarza wodór do zasilania ogniwa paliwowego, które generuje energię do napędzania okrętu podwodnego. Zakłada to znaczne rozszerzenie jego autonomii w zanurzeniu, a tym samym zmniejsza możliwość wykrycia jednostki. Ponadto okręt podwodny może pracować ze zredukowaną załogą bez zmniejszania swoich możliwości.

Technologia stojąca za opracowaniem AIP jest najnowocześniejsza i jest pierwszą zastosowana w okrętach podwodnych, ​​która może generować niezbędny wodór wykorzystywany donapędu, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa.

S-80 integruje system walki opracowany przez Navantię we współpracy z Lockheed Martin, który dostarcza zestaw sonarowy, oraz system uzbrojenia, który zapewnia okrętowi możliwość wystrzeliwania taktycznych pocisków lądowych z wyrzutni torpedowych. S-80 prezentuje się zatem jako potężne narzędzie o wiarygodnym działaniu odstraszającym.

Program okrętów podwodnych S-80 planowany dla hiszpańskiej marynarki wojennej obejmuje cztery jednostki, wszystkie są już w budowie w różnych stadiach realizacji. Należy zauważyć, że S-84, ostatnia jednostka w serii, jest w trakcie produkcji pierwszych ram kadłuba, przy użyciu nowego, najnowocześniejszego procesu spawania zrobotyzowanego. W efekcie pierwsze pierścienie i sekcje, które będą stanowić kadłub okrętu podwodnego, są produkowane znacznie wydajniej.

Navantia jest spółką publiczną, która projektuje i buduje okręty o wysokim zaawansowaniu technologicznym dla hiszpańskiej marynarki wojennej i innych marynarek wojennych. Integruje systemy i zapewnia wsparcie w całym cyklu życia jednostki. Dodatkowo gwarantuje naprawy, modernizację i transfer technologii (ToT) do 20 krajów. Jest to firma bardzo zorientowana na eksport i otwarta na rozwój różnych schematów współpracy w oparciu o interesy klientów.

Źródło: elsnorkel.com

Przeczytaj też:

Australia dołącza do programu wsparcia eksploatacji torped MU90

Australia może stać się główną bazą dla amerykańskich okrętów podwodnych

Brytyjczycy śledzą fregatę Admirał Gorszkow

Marynarka Wojenna RP kupiła drony podwodne AUV62-AT

Nowy pojazd podwodny UUV Haishen 6000 na Airshow China 2022

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *