HMwMS „Södermanland” przewrócił się w suchym doku

Print Friendly, PDF & Email
HMS Södermanland w Sztokholmie w 2010 roku. / Zdjęcie: wikimedia.org
HMS Södermanland w Sztokholmie w 2010 roku. / Zdjęcie: wikimedia.org

W stoczni Saab Kockums w Karlskronie przewrócił się okręt podwodny typu A-17, który w tym czasie znajdował się w suchym doku. Okręt ten był brany pod uwagę jako rozwiązanie pomostowe dla polskiej Marynarki Wojennej, do czasu pozyskania nowych okrętów podwodnych w ramach programu „Orka”.

Według portali Sydöstran, Goteborgs-Posten i Nyheter24, rano 25 stycznia 2022 roku doszło do wypadku w stoczni Saab Kockums w Karlskronie, w którym wziął udział szwedzki okręt podwodny HMwMS Södermanland. Do wypadku doszło w momencie, gdy zaczęto opróżniać suchy dok, do którego wcześniej wprowadzono okret w celu dokonania zaplanowanych napraw.

Okręt HMwMS Södermanland został prawdopodobnie źle umieszczony na wspornikach, przez co po wypompowaniu wody przewrócił się na jedną z burt. Na szczęście gdy doszło do tego zdarzenia nikt nie został ranny. Najprawdopodbniej doszło równiez do uszkodzenia samego okrętu. Stocznia Saab nie ujawniła jednak: ani jaka jednostka została uszkodzona, ani jaki jest rozmiar uszkodzeń. Rzecznik prasowy Saab Kockums potwierdził jedynie, że do takiego wypadku w ogóle doszło. Nie wiadomo jak całe zdarzenie wpłynie na sam remont i czy okret nie będzie musiał spędzić więcej czasu w suchym doku. Nie wiadomo również w jakim stanie jest sam suchy dok.

Zdarzenie musiało być jednak poważne, ponieważ okręt podwodny przewrócił się prawdopodobnie już po całkowitym wypuszczeniu wody. Uszkodzona została więc nie tylko sama jednostka o wyporności 1500 ton, ale prawdopodobnie również suchy dok. Może to utrudnić prace nad podniesieniem okrętu i jego późniejszym naprawieniem.

Uszkodzenie HMwMS Södermanland to bardzo duży kłopot dla szwedzkiej marynarki wojennej. I wcale nie chodzi tu tylko o koszty samej naprawy. Zgodnie z założeniami strategii obronnej Szwecji, szwedzka marynarka wojenna powinna dysponować pięcioma okrętami podwodnymi. Od pewnego czasu godzono się jednak na zmniejszenie tej liczby do czterech ponieważ drugi okręt typu A17/Södermanland – HMwMS Östergötland został wycofany z działania operacyjnego już w 2011 roku i prawdopodobnie był wykorzystywany jako źródło nieprodukowanych już części zamiennych dla HSwMS Södermanland.

W latach 2000-2004 HMwMS Södermanland i HMwMS Östergötland przeszły rozległe modyfikacje, zostały przedłużone o 12 metrów (39 stóp) i wyposażone w niezależne od powietrza silniki Stirlinga. Jednocześnie okręty podwodne zostałyby zmodyfikowane do obsługi misji międzynarodowych w różnych szerokościach geograficznych.

Źródło: defence24.pl

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *