Francuskie Scorpène Evolved dla Indonezji

Print Friendly, PDF & Email
Okręt podwodny typu Scorpène. / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Indii
Okręt podwodny typu Scorpène. / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Indii

Francuski koncern Naval Group na dostawcę dwóch okrętów podwodnych serii Scorpène dla Marynarki Wojennej Indonezji. Na podstawie zawartej umowy jednostki powstaną w krajowej stoczni PT PAL w Indonezji, co zapewni transfer technologii. To efekt długofalowej współpracy między rządami Francji i Indonezji, jaką rozpoczęto już w sierpniu 2021 roku podpisując umowy o partnerstwie strategicznym między stoczniami obu państw w lutym 2022 roku.

Kontrakt obejmuje dostawę dwóch okrętów podwodnych określonych jako Scorpène Evolved Full LiB. Powstaną one w stoczni PT PAL Indonesia, mieszczącej się w Surabaya, we Wschodniej Jawie (część Indonezji). Transfer wiedzy i technologii ma zapewnić wykorzystanie możliwości lokalnej branży morskiej, zapewniając miejsca pracy zarówno w niej, jak i w ramach łańcucha dostaw, co ma pozytywnie wpłynąć na gospodarkę w regionie.

Według informacji z prasy fachowej jednostki mają otrzymać najnowszej generacji akumulatory litowo-jonowe, które umożliwią Indonezyjczykom zrezygnowanie z układu napędu niezależnego od powietrza (air-independent propulsion, AIP) typu FC2G rozwijanego własnym sumptem przez Naval Group. Jest to o wiele tańsze rozwiązanie i nie wymaga inwestowania w specjalistyczne urządzenia nabrzeżne do obsługi AIP.

Dzięki takiemu rozwiązaniu indonezyjskie okręty podwodne mają mieć możliwość działania bez konieczności wynurzenia się co najmniej przez 7 dni oraz utrzymania prędkości maksymalnej przez długi czas. Inną zaletą z rezygnacji z napędu AIP jest uzyskanie większej ilości miejsca na zabranie zapasów, w tym paliwa. Pozwoli to na prowadzenie rejsów nawet o długości 80 dni i wydłuży zasięg operacyjny przy samodzielnym działaniu do 8000 Mm.

Francuzi zaproponowali okręt o jeszcze bardziej ograniczonej sygnaturze akustycznej, co zresztą będzie łatwe do weryfikacji poprzez porównanie ze Scorpène już wykorzystywanymi w Siłach Morskich Indonezji. Dżakarta wprowadziła do służby dwie takie jednostki w 2009 r. Tunku Abdul Rahman i Tun Abdul Razak.

Naval Group w ostatnich tygodniach zdobyło już drugi kontrakt na budowę okrętów podwodnych (wcześniej okręty te wybrała Holandia) co może świadczyć o bardzo dobrej ocenie oferowanych jednostek typu Scorpène.

Według najnowszych informacji Indonezja chce mieć w czynnej służbie co najmniej dwanaście okrętów podwodnych. 

Źródło: Defence24, Gospodarka Morska

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *