W Japonii zwodowano kolejny okręt podwodny typu Teigei

Print Friendly, PDF & Email
Okręt podwodny Raigei-SS-516, tuz po wodowaniu. / Zdjęcie: navalnews.com
Okręt podwodny Raigei SS-516, tuz po wodowaniu. / Zdjęcie: navalnews.com

W Japonii w stoczni Kawasaki Heavy Industries w Kobe zwodowano czwarty okręt podwodny typu Taigei (29SS), okręt podwodny Raigei. Jest to 31. okręt podwodny zbudowany w tej stoczni po zakończeniu II wojny światowej. Zgodnie z komunikatem prasowym okręt wejdzie do uzbrojenia Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSS) na początku 2025, po wyposażeniu i odbyciu niezbędnych prób morskich. Jego budowa kosztowała dotychczas około 70,2 miliarda jenów (niecałe 250 mln PLN). W uroczystości wodowania wzięła udział delegacja najwyższych urzędników z tamtejszego ministerstwa obrony.

Nazwa jednostki oznacza w języku japońskim grzmiącego wieloryba. Wszystkie okręty podwodne typu Taigei zawierają w swoich nazwach Gei (wieloryb), nawiązując do serii Shio (przypływ) i Ryu (smok). Samo słowo Taigei oznacza wielkiego wieloryba.

Budowę okrętu Raigei (SS 516) rozpoczęto w 2021. Obsadzony będzie tylko przez 70-osobową załogę, a na pokładzie znajdą się przedziały przeznaczone wyłącznie dla kobiet (istnieje możliwość zaokrętowania sześciu kobiet). Tak nieliczna załoga jest wynikiem wprowadzenia wielu zautomatyzowanych rozwiązań. Długość okrętu to 84 m, szerokość 9,1 m, wysokość 8,5 m, a standardowa wyporność (na powierzchni) ok. 3 tys. t. Jest więc nieznacznie większy od serii Sōryū, które mają standardową wyporność 2950 t. Zasadniczo okręty podwodne typu Taigei stanowią dalej idącą modyfikację przedstawicieli typu Ōryū i Tōryū. Ich głównym wyróżnikiem jest zastosowanie akumulatorów litowo-jonowych zamiast ołowiowo-kwasowych.

Raigei jako pierwszą jednostkę wyposażono w generatory spalinowo-elektryczne, napędzane nowymi silnikami wysokoprężnymi Kawasaki 12V 25/31. Zamontowano je w miejsce układu 12V 25/25SB o niższej mocy, ale brak jest rzetelnych informacji czy spowoduje to wzrost prędkości pod wodą. Mocniejsze silniki mają zapewnić szybsze ładowanie baterii akumulatorów.

Nowy CMS i snorkel

Według japońskiego Ministerstwa Obrony typ tych okrętów wykorzystuje także nowy system zarządzania walką (CMS), łączący zaawansowane zintegrowane czujniki, systemy dowodzenia i kontroli oraz strzelania.

Ponadto zastosowano w nim ulepszony system snorkelingu, który ogranicza liczbę sygnatur, oraz system sonaru nowej generacji oparty na technologii układu światłowodów, który zwiększa możliwości wykrywania.

Wodowanie okręty podwodnego JS Taigei. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Japonii
Wodowanie okręty podwodnego JS Taigei. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Japonii

Broń SSK klasy Taigei

Okręt typu Taigei wykorzystuje ten sam system przeciwdziałania torpedom, który zastosowano w czterech ostatnich jednostkach typu Soryu. Oczekuje się, że będzie korzystała z najnowszej japońskiej torpedy, zwanej Typ 18, która jest następcą poprzedniego Typ 89. Nowa torpeda będzie charakteryzowała się ulepszeniami w wielu obszarach, w tym w napędzie, wykrywaniu celów i przetwarzaniu.

Klasa jest również zdolna do wystrzeliwania kierowanych pocisków przeciwokrętowych Boeing UGM-84L Harpoon Block II przeciwko celom nawodnym. Zasięg rakiety wynosi 248 km – co jest wystarczające, aby zapewnić Japonii możliwość „kontrataku”.

Uzbrojenie stanowi również 6 wyrzutni torped HU-606 kalibru 533,4 mm. Możliwe jest odpalanie torped ciężkich Mitsubishi Heavy Industries typu 89.

Do tej pory powstały 4 okręty podwodnego tego typu. Pierwszy – Taigei (SS 513) – wszedł do służby w marcu 2022. Hakugei (SS 514) pojawił się w linii w marcu 2023, a zwodowany w kwietniu 2020 Jingei (SS515) ma wejść do służby w marcu 2024.

Źródło: Agencja ALTAIR, Naval Technology

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *