Sabotażu rurociągu Nord Stream mógł dokonać miniaturowy okręt podwodny typu Russia Priz
Według informacji opublikowanych przez T-Online 31 marca 2023 r., rosyjska marynarka wojenna jest podejrzana o eksploatację pojazdu ratowniczego AS-26 klasy Priz w rejonie rurociągów Nord Stream na krótko przed ich eksplozjami.
Uważa się, że miniaturowy okręt ratowniczy projektu 141S (zmodernizowany typ Kashtan) „SS-750”, regularnie używany do szkolenia wypadków na dnie morskim, znajdował się na miejscu eksplozji i podejrzewa się, że jego pojazd ratowniczy o nazwie „AS -26″ mogło służyć do mocowania ładunków wybuchowych do rurociągów Nord Stream I i II.
Miniaturowy okręt podwodny typu Prizz
Typ Priz DSRV (Deep Submergence Rescue Vehicle) to rodzaj ratowniczej jednostki, która została zbudowana przez Krasnoje Sormowo dla rosyjskiej marynarki wojennej. Priz DSRV jest w służbie od 1986 roku i nadal jest używany mimo iż ma 37 lat. Ukończono w sumie 5 takich jednostek, a 4 są obecnie nadal w eksploatacji.
Jednostki Priz DSRV mają wyporność 55 ton i długość 13,5 metra. Ich maksymalna prędkość to 3,3 węzła a ekonomiczna wynosi 2,3 węzła, przy prędkości wznoszenia 0,5 metra na sekundę. Okręt podwodny ma zasięg 21 mil morskich i potrafi schodzić na głębokość testową 1000 metrów.
Typ Priz DSRV może pomieścić do 20 pasażerów i ma 4-osobową załogę. Autonomiczność okrętu wynosi 120 godzin z 4 osobami na pokładzie i 10 godzin z 24 osobami na pokładzie.
Podstawową funkcją DSRV typu Priz jest ratowanie członków załogi z okrętu podwodnego, który uległ awarii i spoczywa na głębokości nie większej niż 1000 metrów. Jest wyposażony w kamery i światła ułatwiające nawigację w ciemnych i mętnych wodach, a także w ramię manipulatora do wyszukiwania przedmiotów lub wykonywania drobnych napraw. Okręt posiada również system udzielania pomocy medycznej ratowanym członkom załogi.
Źródło: Navy Recognition