Położenie Stępki pod Drugi Okręt Podwodny w Pakistanie
W Pakistanie w stoczni Karachi miało miejsce położenie stępki pod drugi okręt podwodny typu Hangor dla Marynarki Wojennej Pakistanu. Jest to drugi okręt podwodny budowany w ramach umowy z 2015 roku, przewidującej zbudowanie ośmiu jednostek, które wzmocnią potencjał obronny tego kraju.
Okręty podwodne typu Hangor, są eksportową wersją chińskiego okrętu podwodnego typu 039A/041, znane są z zaawansowanych możliwości technicznych i taktycznych. Umowa podpisana z Chinami w 2015 roku zakłada, że cztery z ośmiu okrętów będą zbudowane w stoczni Karachi Shipyard & Engineering Works, natomiast pozostałe cztery powstaną w Chinach. Rozpoczęcie budowy pierwszego okrętu odbyło się 24 grudnia 2022 roku w Pakistanie, a finalizacja całego projektu przewidziana jest już na rok 2028.
Program budowy ośmiu okrętów podwodnych wart jest około 4 mld dolarów. Zakłada powstanie ośmiu nowoczesnych okrętów podwodnych, wzorowanych na chińskich jednostkach typu Yuan, z których pierwsza połowa powstaje w Chinach, a reszta będzie ukończona w Pakistanie dzięki transferowi technologii. Jest to wyraz determinacji Pakistanu do samodzielnego rozwoju swoich sił podwodnych, szczególnie po wcześniejszych trudnościach zakupowych od niemieckiego koncernu thyssenkrupp Marine Systems czy francuskiego Naval Group.
Okręty podwodne typu Hangor, mają wyporność podwodną osiągającą 2800 ton i wymiary 76 metrów długości, 8,4 metra szerokości oraz 6,2 metra wysokości. Okręty wyposażone będą w zaawansowany napęd AIP z silnikami Stirlinga, co pozwoli na dłuższe utrzymywanie się pod wodą bez konieczności wynurzania.
Przewidywana prędkość maksymalna w zanurzeniu ma wynosić około 20 węzłów. Jest to więc jednostka dość szybka, nie wiadomo jednak nic czy zadbano by przy tej prędkości okręt był trudny do wykrycia. Współczesne okręty podwodne charakteryzują się skrytością i są bardzo ciche. Arsenał ofensywny to sześć dziobowych wyrzutni torpedowych kalibru 533,4 mm, zdolnych do wystrzeliwania torped ciężkich, przypuszczalnie typu Yu-6, jak również pocisków przeciwokrętowych własnego projektu Babur-3 bądź chińskich YJ-82, znacząco podnoszących potencjał uderzeniowy tych jednostek.
Obecnie w skład floty podwodnej Pakistanu wchodzą trzy jednostki francuskiego typu Agosta 90B, które są sukcesywnie modernizowane, aby sprostać współczesnym wymaganiom bezpieczeństwa morskiego. Kontrakt na modernizację tych jednostek został podpisany w 2016 roku z turecką firmą STM zaowocował już dostawą zmodernizowanego okrętu PNS Hamza w 2020 roku.
Okręty typu Agosta 90B, dzięki kadłubom z wytrzymałej stali 80 HLES są zdolne do operowania na głębszych wodach niż ich poprzednicy, typu Agosta 70. Zmodernizowane jednostki Khalid i Saad, a także Hamza – pierwszy okręt podwodny z napędem AIP zbudowany w południowej Azji – są wyposażone w zaawansowane systemy, które pozwalają na zwiększenie głębokości zanurzenia do 600 metrów oraz na zmniejszenie liczebności załogi.
Rozbudowa floty podwodnej Pakistanu typu Hangor jest nie tylko świadectwem rosnących ambicji tego kraju na arenie międzynarodowej, ale również kluczowym elementem w strategii zabezpieczania swoich interesów morskich. Bezpośredni rywal Pakistanu Indie już od wielu lat zorbudowuje swoją flotę, więc nie ma co się dziwić iż Pakistan też szuka wyraźnych wzmocnień. W kontekście dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej w tym regionie świata, nowe jednostki podwodne stanowić będą istotne wzmocnienie potencjału obronnego Pakistanu.
Źródło: Portal Stoczniowy
Przeczytaj też: