„ŁADA” rozpoczęła próby morskie
17 grudnia stocznię Admirałtiejskije Wierfi w Sankt Petersburgu po raz pierwszy opuścił okręt podwodny B-586 Kronsztadt pierwsza seryjna jednostka projektu 677 Łada, który ma w przyszłym roku zasilić rosyjską flotę.
Okręt został skierowany na wody Zatoki Fińskiej, gdzie do końca tego roku realizował będzie pierwszy etap stoczniowych prób morskich. W ich trakcie zaplanowano sprawdzenie właściwości manewrowych i przechyłów oraz szybkości tego okrętu. Testom poddawane będą systemy hydrolokacyjne, komunikacji i nawigacji, a także peryskopy.
Stępkę pod budowę drugiej Łady położono 28 lipca 2005, jednak w 2009 r. decyzją ministerstwa obrony została ona wstrzymana. Spowodowane to było poważnymi problemami z układem napędowym i innymi systemami pokładowymi okrętów projektu 677, które ujawniły się podczas prób prototypowego okręt podwodny B-585 Sankt-Pietierburg (oraz problemami finansowymi). Ostatecznie jednostka ta weszła do służy we Flocie Północnej 22 kwietnia 2010 r. w charakterze okrętu doświadczalnego. Taki stan rzeczy trwał 10 latach, ponieważ dopiero w tym roku zakończył on eksploatację próbną i stał się jednostką bojową.
Problemy z systemami tego okrętu mogły mieć jeszcze poważniejsze skutki, ponieważ w listopadzie 2011 r. informowano nawet, że rosyjska flota w ogóle zrezygnuje z budowy tych jednostek. Jednak już w lipcu 2012 r. ówczesny dowódca rosyjskiej floty adm. Wiktor Czirkow zdecydował o warunkowym wznowieniu ich produkcji według zmodyfikowanego projektu, który był gotowy rok później.
9 lipca 2013 r. rosyjskie Ministerstwo Obrony podpisało z stocznia Admirałtiejskije Wierfi umowę na dokończenie okrętu podwodnego Kronsztadt według zrewidowanego projektu 677, co pozwoliło na wznowienie jego budowy. W lipcu 2017 r. zakończono formowanie jego kadłuba, zaś zwodowany został 20 września 2018 r. Informacja o rozpoczęciu stoczniowych prób stoczniowych została podana przez służby prasowe stoczni 28 czerwca 2019 r. Nie nastąpiło jednak zaplanowane na ten sam rok rozpoczęcie prób morskich. Trzeba było na to czekać ponad trzy lata, co oznacza, że konstrukcja tych okrętów była nadal niedopracowana i wymagała wielu modyfikacji.
Admirałtiejskije Wierfi – rosyjska stocznia okrętowa wchodząca w skład Obiedinionnoj Sudostroitielnoj Korporacii, założona w 1800 roku w Sankt Petersburgu przez cara Pawła I.
Źródło: zbiam.pl
Przeczytaj też: