Indonezja chce kupić francuskie okręty podwodne typu Scorpene

Print Friendly, PDF & Email
Oddanie do służby nowego okrętu podwodnego typu Scorpene Riachuelo w BSIM w Itaguaí, Rio de Janeiro. / Zdjęcie: Marinha Brasil/Naval Group.
Oddanie do służby nowego okrętu podwodnego typu Scorpene Riachuelo w BSIM w Itaguaí, Rio de Janeiro. / Zdjęcie: Marinha Brasil/Naval Group.

W stolicy Indonezji spotkała się delegacja z francuskiego koncernu stoczniowego Naval Group z przedstawicielami rządu Indonezji.

Rząd w Dżakarcie jest zainteresowany zakupem sztandarowego produktu francuskiego koncernu stoczniowego Naval Group czyli okrętu podwodnego typu Scorpène w wersji Evolved. Okręty podwodne tego typu mają otrzymać akumulatory litowo-jonowe (LiB) w miejscu klasycznych kwasowo-ołowianych, co ma zapewnić znacznie większy zasięg pływania pod wodą tych jednostek. Zastosowanie takich akumulatorów ma także docelowo zmniejszyć koszty ich obsługi i serwisowania (żywotność LiB jest wyższa o ok. 40%).

Według oficjalnych informacji okręty typu Scorpène w takiej konfiguracji (określanej jako full LiB) mają osiągać autonomiczność nawet do 80 dni, w tym 78 w zanurzeniu, przebywając wówczas do 8000 Mm.

Tego typu ogniwa umożliwiają rezygnację z napędu AIP (typu MESMA) co znacznie ułatwia osiągnięcie sprawności bojowej danej jednostki. Napęd AIP jest dość skomplikowany w obsłudze technicznej w odniesieniu instalacji brzegowej. Wymagane są zbiorniki z ciekłym tlenem i wodorem.

Podobnie jak w przypadku oferty dla filipin, francuski koncern w porozumieniu z francuskim Departamentem Skarbu zaproponował pełne sfinansowanie zakupu tych jednostek z wykorzystaniem pożyczek między innymi z francuskiego banku inwestycyjnego BpiFrance (France’s Banque publique d’investissement) oraz właśnie z Departamentu skarbu DG Trésor (Direction générale du Trésor).

Fundusze z obu tych źródeł pokryć ma aż 85% całkowitej wartości kontraktu. Trzecim źródłem finansowania ma być póki co nie ujawniony prywatny inwestor, którego pożyczka pozwoli sfinansować pozostałe 15%. Takie finansowanie jest niezwykle korzystne dla Indonezji i jednocześnie sprawia że oferta francuska jest nie obciąża znacząco budżetu państwa.

Jeśli Naval Group będzie realizować to zamówienia zostało zobligowane dokonać transferu technologii do lokalnego koncernu stoczniowego PT PAL Indonesia w Surabaja, który ma być całkowicie odpowiedzialny za budowę obu zamówionych okrętów. Ma to zapewnić zatrudnienie w lokalnym przemyśle stoczniowym, oraz wyszkolenie personelu technicznego w celu przeprowadzania późniejszych prac serwisowych i remontowych.

List intencyjny odnośnie wstepnego zamówienia został już podpisany 10 lutego 2022 roku w obecności ministrów obrony Francji oraz Indonezji.Wtedy brany był pod uwagę wariant tzw. brazylijski S-BR znany też jako typ Riachuelo wraz z uzbrojeniem oraz częściami zamiennymi.

Naval Group oferuje również dostawę nowoczesnego uzbrojenia w tym m.in.: ciężkie torpedy WASS Black Shark oraz Naval Group F21, a także kierowane pociski przeciwokrętowe MBDA SM39 Exocet.

Źródło: ZBiAM

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *