Francja modernizuje systemy przeciwminowe
Francja ma całkowicie zmodernizować swoje systemy przeciwminowe. Informacje tą potwierdził minister sił zbrojnych Florence Parly. Modernizacja ma być kompleksowa i do 2029 roku ma być wymieniony cały posiadany arsenał od okrętów typu Éridan, używane trałowce po sonary.
Program, znany pod francuskim akronimem SLAM-F (système de lutte anti-mines futur),czyli przyszły system do zwalczania min morskich, składa się z czterech odrębnych segmentów.
Pierwszy etap modernizacji
Pierwszy ma na celu zastąpienie personelu Marynarki Wojennej robotami do najbardziej niebezpiecznych części operacji związanych z poszukiwaniem min.
Te bezzałogowe systemy zostały opracowane przez firmę Thales i jej partnerów, firmę Saab, francuską firmę ECA, specjalizującą stę w dziedzinie robotyki oraz brytyjską firmę stoczniową ASV w ramach francusko-brytyjskiego programu zwalczania min morskich (MMCM) zarządzanego przez OCCAR, europejską wspólną organizację zajmującą się zaopatrzeniem w broń.
Francja zakupi cztery z tych systemów, które mają zostać dostarczone do 2024 r., a pozostałe zostaną zakupione w późniejszym terminie.
Pod koniec tego roku francuska i brytyjska marynarka wojenna rozpoczną dwuletnia ocenę prototypów.
MMCM składa się z sześciu oddzielnych narzędzi do wykrywania i neutralizacji min morskich i podwodnych improwizowanych ładunków wybuchowych.
Florence Parly dodała że dzięki modernizacji wzrośnie znacząco skuteczność wykrywania i neutralizacji min. Obecnie zdolności Marynarki Wojennej w tym względzie sięgają głębokości 100 m po modernizacji skuteczne zwalczanie min ma wzrosnąć do głębokości 300 m.
Sześć bezzałogowy pojazdów powierzchniowy o długości 12 metrów wyprodukowany zostanie przez firmę ASV. Zdalnie sterowany Multi-Shot Mine Neutralization System (MuMNS) dostarczony zostanie przez Saab. Trzy bezzałogowe pojazdy podwodne opracowane zostaną przez ECA. Holowany sonar SAMDIS (Synthetic Aperture and Mine Detection Imagery Sonar) dostarczony zostanie przez firmę Thales, która opracuje również przenośne centrum operacyjne mające zmieścić się w dwóch 6-metrowych kontenerach.
Drugi etap modernizacji
Drugi segment obejmuje wymianę 10 okrętów przeciwminowych typu Éridan zbudowanych w latach 80. XX wieku w ramach wspólnego projektu floty belgijskiej, holenderskiej i francuskiej, podpisanego w 1974 roku, w ramach projektu trójstronnego. Belgia i Francja zamówiły po 10 sztuk z tych 678 ton okrętów. Okręty wojenne o długości 51,5 m, z 51 osobową załogą (45 marynarzy i 6 nurków).
Obecnie Belgii pozostały tylko dwa okręty tego typu. Trzy sprzedano Francji, jeden Bułgarii, a pozostałe zezłomowano. Z 15 kupionych przez Niderlandy pięć zostało sprzedanych Łotwie. Wszystkie te okręty są częścią NATO-wskich Sił Przeciwdziałania Min. Północ. Francja zamierza wycofać całą swoją flotę do 2029 roku i zastąpić ją czterema lub sześcioma nowymi jednostkami..
Trzeci etap modernizacji
Trzeci segment dotyczy wymiany czterech francuskich 41,6-metrowych i 540-tonowych statków bazowych dla nurków do utylizacji bomb, które są w służbie od 1986 i 1987 roku.
Czwarty etap modernizacji
Czwarty segment dotyczy systemu analizy danych z działań minowych o nazwie SEDGM (système d’exploitation des données de guerre des mines). „To przetwarzanie ogromnych ilości danych będzie wymagało użycia sztucznej inteligencji” – powiedział Parly w przemówieniu do pracowników Thales w Breście 29 maja 2020 roku.
Etap trzeci i etap czwarty będzie dopiero w fazie planowanej modernizacji i nie ujawniono żadnych istotnych szczegółów dotyczących tych kwestii, z wyjątkiem tego, że zostaną one zrealizowane „około 2030 r.
Źródło: defensenews.com