Turecka Marynarka Wojenna zmodernizuje okręty podwodne typu Gür

Print Friendly, PDF & Email
Turecki okręt podwodny typu Gür. / Zdjęcie: STM
Turecki okręt podwodny typu Gür. / Zdjęcie: STM

Turecka Marynarka Wojenna wybrała konsorcjum STM do zmodernizowania w połowie okresu eksploatacji okrętów podwodnych typu Gür (Type 209/1400). Podczas modernizacji STM ma wykorzystać podzespoły i produkty rodzimego przemysłu. Konsorcjum STM ma również zarządzać ich zakupami i integracją z modernizowanymi okrętami podwodnymi. STM zostało zobligowane by podczas przeprowadzanych prac współpracować z innymi tureckimi podmiotami z branży obronnej, takimi jak Aselsan, ASFAT i Havelsan. Zmodernizowane mają zostać kluczowe systemy nawigacyjne, mechaniczne i komunikacyjne. Dzięki tym zmianom okręty po powrocie do służby będą nowocześniejsze a co za tym idzie wzrośnie ich wartość bojowa.

Rozszerzenie zakresu Programu modernizacji okrętów podwodnych typu Preveze, rozpoczętego w 2019, o okręty podwodne typu Gür zostało sformalizowane aneksem do umowy podpisanym 17 stycznia 2024. Początkowa faza programu ma koncentrować się na aktualizacji wybranych systemów nawigacji, urządzeń i systemów łączności, z zamiarem ukończenia prac w ciągu 6 lat.

Program modernizacji okrętów podwodnych typu Preveze Mid-Life obejmuje modernizację 4 okrętów podwodnych, a mianowicie TCG Preveze (S-353), TCG Sakarya (S-354), TCG 18 Mart (S-355) i TCG Anafartalar (S-356)) STM przyjmuje rolę partnera-koordynatora w Projekcie, odpowiadając za zakup dziewięciu systemów i integrację platform wszystkich systemów zakupionych w ramach całego projektu.

Dodatkowo STM otrzymało zadanie integracji z okrętami podwodnymi k\typu Preveze i Gür systemu zarządzania walką Muren opracowanego przez Tubitak Bilgem. Prace mają być prowadzone pod kierunkiem Agencji Przemysłu Obronnego (SSB). Warto dodać, że w ramach strategicznego programu rozwoju w obszarze morskim Błękitna Ojczyzna STM z sukcesem przeprowadziła działania projektowe, inżynieryjne i integrację systemów związane z najnowszym projektem nowoczesnego okrętu podwodnego dla Tureckiej Marynarki Wojennej typu Reis z niezależnym od powietrza systemem napędowym AIP.

Turcja poprzez modernizację swoich okrętów podwodnych wyrasta na głównego gracza w NATO mogącego skutecznie zapobiegać ewentualnym konfliktom zarówno na Morzu Śródzimnym jak i Morzu Czarnym. Tym bardziej iż Ankara ma klucze do cieśnyn Dardanelskich i Bosforu.

Źródło: Agencja ALTAIR, Naval News

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *