Peruwiański okręt podwodny typu 209/1200 Pisagua odwiedza Stany Zjednoczone

Print Friendly, PDF & Email
Okręt podwodny typu 209/1200 peruwiańskiej marynarki wojennej BAP Pisagua. / Zdjęcie: Departament Obrony USA
Okręt podwodny typu 209/1200 peruwiańskiej marynarki wojennej BAP Pisagua. / Zdjęcie: Departament Obrony USA

Według informacji opublikowanych przez Chrisa Cavasa na Twitterze 20 sierpnia 2022 r. peruwiański okręt podwodny Typ 209/1200 Pisagua przybył do Stanów Zjednoczonych, aby przeprowadzić szkolenie w Naval Base Point Loma (NBPL) w ramach programu Diesel-Electric Submarine Initiative (DESI).

BAP Pisagua (SS-33) to jeden z dwóch okrętów podwodnych Typ 209/1200 zamówionych przez marynarkę peruwiańską 21 marca 1977 roku. Zbudowała go niemiecka stocznia Howaldtswerke Deutsche Werft AG w Kilonii. Podczas prób morskich na Morzu Północnym, 8 kwietnia 1982 r. okręt zderzył się z sowiecką jednostką i doznał uszkodzeń, które opóźniły jego oddanie do eksploatacji (okręt ma już 40 lat). Ostatecznie dotarł do swojego portu macierzystego w Callao w 1983 roku.

Typ 209 to szturmowy okręt podwodny z napędem spalinowo-elektrycznym, opracowany wyłącznie na eksport przez niemieckie konsorcjum Howaldtswerke-Deutsche Werft. Oryginalny wariant (Typ 200/1100) został zaprojektowany pod koniec lat 60. XX wieku. Typ ten jest przeznaczony wyłącznie na rynek eksportowy. Powstało w sumie aż pięć wariantów tego typu (209/1100, 209/1200, 209/1300, 209/1400 i 209/1500), mimo że nie były eksploatowane przez niemiecką marynarkę wojenną, zostały z powodzeniem wyeksportowane do 13 krajów, przy czym zbudowano i uruchomiono łącznie aż 61 okrętów podwodnych między 1971 a 2008 rokiem.

Okręt podwodny został zaprojektowany przez Ingenieurkontor Lübeck (IKL) pod kierownictwem Ulricha Gablera i jest w dużej mierze oparty na wcześniejszych niemieckich projektach okrętów podwodnych (w szczególności Typ 206) z zmodyfikowanym wyposażeniem. Konstrukcja jest jednokadłubowa i pozwala dowódcy zobaczyć cały okręt podwodny od dziobu do rufy, stojąc przy peryskopie. Cztery 120-ogniwowe baterie znajdują się z przodu i z tyłu centrum dowodzenia na dolnym pokładzie i stanowią około 25% wyporności okrętu.

Dwa główne zbiorniki balastowe z przednim i tylnym zbiornikiem trymowym pozwalają na szybkie zanurzenie okretu. Jednostki te są zasilane czterema dieslami MTU i czterema generatorami AEG. Silnik elektryczny AEG jest połączony bezpośrednio do pięcio- lub siedmiołopatowej śruby. Okręt podwodny Pisagua ma długość 55,9 m, szerokość 6,4 m i zanurzenie 5,9 m. Może osiągnąć prędkość maksymalną 11 węzłów na powierzchni i 21 węzłów (39 km/h) pod wodą.

Przeczytaj też:

Nowa chińska torpeda o napędzie atomowym miałaby zasięg 10 000 kilometrów

Rosja wycofuje z eksploatacji atomowy okręt podwodny typu Akula Dmitrij Donskoj

Zimowe praktyki podchorążych na ORP Wodnik

Powitanie zastępcy dowódcy COM – DKM

Pożegnanie z mundurem, zmiany kadrowe w Marynarce Wojennej RP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *