Sarma-D jest rosyjską odpowiedzią na Orca XLUUV
Sarma-D jest rosyjską odpowiedzią na Orca XLUUV (bardzo duży bezzałogowy pojazd podwodny) amerykańskiej marynarki wojennej. Ta masywny autonomiczny okręt podwodny ma mieć niesamowity zasięg od 8 do 10 000 km. Ma niewiele ustępować pełnowymiarowym okrętom podwodnym. Prawdopodobnie będzie wyposażony w duży sonar. Zazwyczaj Sarma-D była reklamowana, jako jednostka do zadań cywilnych. Obejmują one naprawę kabli podmorskich, prace poszukiwawcze ropy/gazu, śledzenie wycieków ropy w rurociągach podwodnych, transport ładunków, przeglądy i obsługę sprzętu podwodnego. Jego potencjał morski może być, zatem wykorzystywany na wiele sposobów.
Jak sama nazwa wskazuje, projekt z Centralnego Biura Projektowego Lazurit jest ewolucją rodziny Sarma. Najnowsze projekty zostały pokazane na Międzynarodowych Targach Przemysłowych INNOPROM w Jekaterynburgu w 2021 roku. W okresie zimnej wojny Lazurit był jednym z trzech dużych biur projektowych okrętów podwodnych wraz z Rubinem i Malachitem. Po zimnej wojnie Lazurit odszedł od okrętów podwodnych. Ale teraz zaczął projektować jednostki AUV (autonomiczne pojazdy podwodne).
Projekt jest modułowy. Został zaprojektowany wokół cylindrycznego kadłuba o średnicy około 2 metrów (bardzo duży jak na AUV). Każda sekcja jest dodawana modułowo od początku do końca. Oznacza to, że dokładne szczegóły projektu zmieniają się za każdym razem, gdy jest on prezentowany, przy czym proponowane są różne opcje. Wspólnym elementem są duże zbiorniki ciekłego tlenu (LOX) i wodoru dla napędu niezależnego od powietrza AIP. Dokładny napęd AIP jest nieznany, ale wcześniejsze doniesienia sugerują ogniwa paliwowe z systemem kriogenicznym. Określone są również baterie litowe. Inne moduły obejmują kontrolę, komunikację i dużą sekcję dla misji specjalnych. Ta ostatnia część została pokazana z różnymi rozwiązaniami, w tym z dużą wiązką okablowania, prawdopodobnie do holowanego zestawu sonaru.
Co ciekawe, jednostka ma duży zestaw sonarowy, jak na zwykłym okręcie podwodnym. Wskazuje to na jego zastosowanie bojowe na morzu, w tym prawdopodobnie może zwalczać wrogie okręty podwodne. Nie została jednak pokazany przedział bojowy. Rozwiązanie napędowe byłoby przełomowe dla rosyjskich systemów podwodnych. Jak dotąd Rosji nie udało się opracować nowoczesnego systemu AIP własnej produkcji. Może wiązać się to z dużym ryzykiem rozwoju projektu. Mimo to rosyjskie źródła podają różne twierdzenia, że demonstrację pojazdu planowano na przełom lat 2022-2023. Początkowo sugerowano, iż jednostka wejdzie do produkcji seryjnej w 2024 roku. Przy obecnych/przewidywanych wyzwaniach finansowych cały projekt może mieć spore problemy odnośnie realizacji. Wojna w Ukrainie i sankcje zagraniczne mogą spowodować odłożenie realizacji tego projektu na długie lata. Choć bez wątpienia jest to ciekawy projekt.
Źródło: hisutton.com
Przeczytaj też:
Amerykański SECNAV ujawnia nazwę okrętu podwodnego typu Virginia SSN 808
Rosyjski lotniskowiec Kuzniecow opuścił suchy dok
Rosyjska Flota Czarnomorska wyszła w morze
Cztery bomby lotnicze na podejściu do portu kontenerowego w Gdańsku
Wzrost aktywności US Navy na Oceanie Arktycznym