Pożegnanie HMS Trenchant
HMS Trenchant powrócił do Devonport 25 marca i z tym dniem zostanie formalnie wycofany ze służby. Tym samym dołączy do długiej listy okrętów podwodnych oczekujących na zezłomowanie.
HMS Trenchant został zwodowany w Barrow Shipyard w październiku 1985 roku, jako piąty z siedmiu okrętów podwodnych typu Trafalgar zbudowanych dla Royal Navy. Bardzo udany program T-boat dostarczył 7 okrętów podwodnych dla RN w ciągu 8 lat, w przeciwieństwie do średnio udanego programu Astute, który wymagał aż 18 lat, aby dostarczyć taką samą liczbę jednostek. Trafalgary są również powszechnie uznawane za najlepszy projekt SSN z czasów zimnej wojny i nadal okazują się skuteczne również w latach 20. XXI wieku.
Trenchant został oddany do użytku w 1989 roku. Tuż po włączeniu jednostki do służby okręt wpłynął w siec rybacką i zatopił trawler Antares w wyniku tego zdarzenia zginęły 4 osoby.
Wypadek ten doprowadził do poważnych zmiany w procedurach operacyjnych, które skutecznie mają zapobiegać dalszym kolizjom między kutrami rybackimi a podwodnymi okrętami RN.
Z oczywistych powodów informacje o służbie okrętu HMS Trenchant w domenie publicznej są dość ograniczone. Przedstawiamy natomiast kilka faktów, które zostały zarejestrowane w mediach.
W latach 90. nadal okręty RN śledziły flotę rosyjskich okrętów podwodnych na dalekiej północy i północnym Atlantyku. Z biegiem czasu okręty podwodne RN były natomiast rozmieszczane, szczególnie na Bliskim Wschodzie.
W 1998 roku Royal Navy przyjęła na wyposażenie okrętów podwodnych typu SSN pocisk Tomahawk Land Attack od tego czasu co najmniej jeden SSN był na stałe rozmieszczony na wschód od Suezu jako „okręt podwodny TLAM”, gotowy do reagowania na wydarzenia w regionie.
W czerwcu 2007 r. Trenchant przeprowadził pierwszą próbę w RN nowego bloku IV TLAM w Zatoce Meksykańskiej. W latach 2009-11 jednostka przeszła gruntowny remont w Devonport. W 2013 roku okręt odbył patrol bojowy, który trwał 335 dni. W tym czasie przebył 38 000 mil morskich. Brał udział w operacjach na Morzu Śródziemnym, Zatoce Perskiej i Oceanie Indyjskim. Ustanowił tym samym rekord najdłuższego patrol, jaki kiedykolwiek przeprowadził w Royal Navy atomowy okręt podwodny typu SSN.
Opóźnienia w dostarczeniu okrętów klasy Astute spowodowały że Trenchan przeszedł gruntowny remont i szeroką modernizację w stoczni w Debonport w latach 2014-2016. HMS Trenchant powrócił do czynnej służby w kwietniu 2017 roku.
Większość czasu jednostka spędziła na wodach w obszarze NATO, ponieważ zagrożenie ze strony rosyjskich okrętów podwodnych ponownie dramatycznie wzrosło w ostatniej dekadzie. W kwietniu 2018 roku okręt przepłynął pod lodem docierając do bieguna północnego, dołączając do USS Connecticut i USS Hartford i odbył z tymi jednostkami wspólne ćwiczenia.
W kwietniu 2020 r. zwolniony został dowódca okrętu z dowodzenia jednostką po tym, jak zezwolił podczas pandemii na „imprezę” na nabrzeżu dla całej załogi łamiąc surowe zasady wprowadzone w Royal Navy dotyczące ograniczenia kontaktów dla marynarzy będących w czynnej służbie.
HMS Trenchant wypłynął w swój ostatni patrol w 2020 r. Podczas ponad 4-miesięcznego patrolu operował z okrętami z 13 krajów i pokonał 18 000 mil morskich.
Wycofanie z eksploatacji atomowego okrętu podwodnego nie jest tak proste. Okręt będzie teraz oczekiwał na zezłomowanie. Demontaż okrętu odbędzie się w Devonport, gdzie na zezłomowanie oczekuje 12 innych wycofanych ze służby okrętów. Patrząc na zaległości w procesie demontażu jednostek wycofanych ze służby w Royal Navy minie jeszcze 20 lat, zanim kadłub Trenchant zostanie zdemontowany i całkowicie zutylizowany. Tym bardziej że urządzenia do usuwania paliwa z reaktorów nie są jeszcze gotowe w Devonport.
HMS Trenchant ma zostać zastąpiony przez nową jednostkę HSM Audacious.
Źródło: www.navylookout.com