Pierwszy indyjski lotniskowiec Vikrant kończy próby morskie
Według inormacji opublikowanym przez rząd Indii 11 lipca 2022 r. pomyślnie zakończyła się czwarta faza prób morskich dla IAC, podczas której podjęto zintegrowane testy większości urządzeń i systemów na pokładzie, w tym części wyposażenia kompleksu Aviation Facilities Complex.
Przekazanie nowego lotniskowca dla Marynarki Wojennej Indii jest planowane na koniec 22 lipca, a następnie oddanie do eksploatacji 22 sierpnia podczas upamiętnienia „Azadi ka Amrit Mahotsav”.
Rodzimy projekt oraz budowa lotniskowca przez indyjską marynarkę wojenną i stocznię Cochin Shipyard Ltd są doskonałym przykładem w dążeniu narodu do „Aatma Nirbhar Bharat” (chodzi o indyjską samowystarczalność i niezależność) i „Make in India Initiative” z ponad 76% udziałem przemysłu rodzimego.
Doprowadziło to do wzrostu rodzimych zdolności projektowych i konstrukcyjnych, oprócz rozwoju dużej liczby branż pomocniczych, z możliwościami zatrudnienia dla ponad 2000 pracowników CSL i około 12000 pracowników w branżach pomocniczych.
Pierwsze próby morskie zostały pomyślnie zakończone w 2021 roku 21 sierpnia. Następnie odbyła się druga i trzecia faza prób morskich odpowiednio 21 października i 22 stycznia 2022 roku.
Podczas tych trzech faz prób morskich przeprowadzono testy wytrzymałościowe maszyn napędowych, zestawów elektrycznych i elektronicznych, urządzeń pokładowych, urządzeń ratunkowych, systemów nawigacyjnych i komunikacyjnych statków.
O lotniskowcu INS Vikrant
INS Vikrant, znany również jako Indigenous Aircraft Carrier 1 (IAC-1), to lotniskowiec skonstruowany przez Cochin Shipyard Limited (CSL) dla indyjskiej marynarki wojennej. Jest to pierwszy lotniskowiec zbudowany w Indiach.
Prace nad projektem okrętu rozpoczęły się w 1999 r., a stępkę położono w lutym 2009 r. Okręt wyprowadzono z suchego doku 29 grudnia 2011 r. Następnie został zwodowany 12 sierpnia 2013 r. Próby morskie rozpoczęto w sierpniu 2021 r.
Lotniskowiec INS Vikrant ma 262 metrów (860 stóp) długości i 62 metry (203 stopy) szerokości oraz wyporność około 45 000 ton.
Pokład został zaprojektowany tak, aby samoloty takie jak MiG-29K mogły operować z lotniskowca.
Przewiduje się, że na lotniskowcu ma stacjonować do trzydziestu samolotów, w tym do 24–26 stałopłatów, przede wszystkim MiG-29K, oraz 10 śmigłowców Kamov Ka-31 lub Westland Sea King. Ka-31 ma pełnić funkcję śmigłowców wczesnego ostrzegania w powietrzu (AEW), a Sea King zapewni zdolność do zwalczania okrętów podwodnych (ASW).
Vikrant jest zasilany przez cztery turbiny gazowe General Electric LM2500+ na dwóch wałach, generujące ponad 80 megawatów (110 000 KM) mocy.
Przeczytaj też:
Saab Podpisał Kontrakt na dwa okręty SIGINT dla Polski
Kobiety w załogach okrętów podwodnych Republiki Korei od 2023 roku